Heraldyka to tematyka wyjątkowo interesująca, a jednocześnie niebywale trudna do projektowania i jeszcze trudniejsza do przeprojektowania. Graficy podejmujący się tego zadania muszą liczyć się  nie tylko z uwarunkowaniami historycznymi, ale również prostotą przekazu i przejrzystością komunikatu płynącego z herbu. Tego niełatwego zadania podjął się Jakub Horna, który stworzył propozycję zmian identyfikacji wizualnej kilku polskich miast. Jak mu się udało? Zobaczcie! 

Jakub Horna jest absolwentem łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. Młody projektant stara się być grafikiem interdyscyplinarnym, choć najlepiej czuję się w brandingu. Tak Jakub wspomina swoje pierwsze zainteresowania związane z heraldyką: “Za swoją największą i najwcześniejszą inspirację, która ściągnęła mnie do zajęcia się projektowaniem, uważam pewien eksperyment myślowy. Human Interference Task Force miał na celu stworzenie uniwersalnego, zrozumiałego niezależnie od kultury, języka czy czasów, prostego ostrzeżenia.  I choć sam eksperyment nie wyłonił jednego, bezpośredniego rozwiązania, to skierował mnie do myślenia o grafice, jako o możliwości najszybszego, najprostszego i podświadomego sposobu przekazywania informacji.”

Projekt wziął swój początek w zabawie z identyfikacją małego miasta, w którym spędziłem dzieciństwo.“Ta swego rodzaju grawitacja ściągnęła moją uwagę na miejski herb, jako symbol odrębności i tożsamości miejsca. Identyfikacje miast oparte na heraldyce robią na mnie duże wrażenie (brawo Rybnik!), łącząc ze sobą współczesny design i marketing z historycznym ciężarem.” -mówi Jakub Horna 

Jakub zaczął szukać informacji i ciekawych przykładów w herbach innych miast. Podczas swoich poszukiwań trafił na mnogość niezwykłych wizerunków jak m.in. odciętą głowę Św. Jana, czy tarnogrodzkiego gryfa, trzymającego nożyce. Młody grafik postanowił zreinterpretować herby i nadać im bardziej geometryczną, uproszczoną formę. Po kilku próbach udało mu się zminimalizować “loga miast” do prostego monochromatycznego znaku. Całej kolekcji towarzyszą animacje, które mają pokazać odbiorcy proces myślowy, a także podkreślić ich konstrukcje.

miasto: Warszawa / główny motyw: warszawska syrenka 


Miasto: Krosno / główny motyw: złoty lew i biały orzeł zwrócone do siebie plecami


Miasto: Boguchwała / główny motyw: Oko Opatrzności otoczone wieńcem laurowym


Miasto: Pabianice / główny motyw: korony trzech polskich królów, którzy odwiedzili Pabianice


Miasto: Tarnogród / główny motyw: gryf bez skrzydeł trzymający nożyce


Miasto: Gdynia / główny motyw: złote śledzie nabite na miecz, prawdopodobnie szczerbiec 


Miasto: Ostrów Tumski / główny motyw: złote klucze z krótkim mieczem 


Miasto: Głowno / główny motyw: odcięta głowa Jana Chrzciciela na złotej misie


Miasto: Prusice / główny motyw: orzeł dolnośląski i otwarta dłoń 

 


Miasto: Koźle / głowy trzech kozłów zwrócone ku sobie