Jest jak inżynieryjne dzieło sztuki. Wiadukt kolejowy w Gdyni

To wielka inwestycja, którą realizuje spółka PKP PLK. Nowy wiadukt kolejowy w Gdyni zbudowany został tuż przy porcie. Dzięki niemu zwiększą się możliwości transportowe, co pozytywnie wpłynie na rozwój portu.

Nowy wiadukt kolejowy w Gdyni ma 600 metrów długości. Zbudowany został w obrębie stacji Gdynia Port. Docelowo na wiadukcie położone zostaną cztery tory. Dobiegają końca prace na innym, liczącym 140 m długości wiadukcie, pod którym znajduje się siedem torów. Jak informują kolejarze, stalowa konstrukcja obiektu jest już gotowa, wkrótce wykonawca przystąpi do zabudowy toru oraz sieci trakcyjnej.

Jaki jest cel inwestycji? Nowe wiadukty mają sprawić, że przewóz towarów z nabrzeży będzie sprawniejszy. Wytrzymała konstrukcja ma obsługiwać cięższe i dłuższe składy towarowe. Z wiaduktów będą mogły korzystać pociągi, których długość wyniesie aż 750 metrów.

Dodatkowo kolejarze wskazują na ekologiczny aspekt inwestycji. Rozwój towarowego transportu szynowego stanowi alternatywę wobec wożenia towarów ciężarówkami.


W sumie inwestycja realizowana przy porcie w Gdyni zapewni 115 km nowych torów z 332 rozjazdami. Gotowe są już 23 skrzyżowania oraz publiczna ładownia. Podczas prac zbudowano 13 podziemnych zbiorników retencyjnych i wyremontowano most na rzece Chylonce. Ruch pociągów od marca 2023 roku prowadzony jest przez Lokalne Centrum Sterowania Gdynia Port.

Rozmach inwestycji oznacza duże koszty. Wartość prac wynosi 1,6 mld zł. Aż 45 proc. z tej kwoty pochodzi z dofinansowania z unijnych środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility “Łącząc Europę”. Ostatnie prace budowlane zakończą się w III kwartale tego roku.

fot. Szymon Daniele, źródło: PKP PLK

Czytaj też: Gdynia | Kolej | Ciekawostki | Technologia | whiteMAD na Instagramie