W Wałbrzychu zakończyły się prace, w ramach których odnowiono tamtejszy dworzec. Podczas prac odnowiono wszystkie historyczne detale. Z obiektu już mogą korzystać podróżni.

Prace remontowe trwały niecałe dwa lata. Dworzec odnowiono w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dworzec kolejowy w Wałbrzychu zbudowany został w 1867 roku. Renowacji poddano ceglaną elewację wraz z detalami architektonicznymi. Po oczyszczeniu cegły odkryto na niej geometryczne wzory wykonane z ciemnozielonej szkliwionej cegły. Uwagę zwracają również grafitowe kolumny zlokalizowane przy wejściach głównych oraz pomiędzy niektórymi oknami, a także odtworzona na wzór oryginalnej ciemnobrązowa stolarka okienna i drzwiowa. Obiekt zyskał też nowe podświetlenie.

Rewolucję przeprowadzono wewnątrz. Stało się ono funkcjonalne, nowoczesne i przystosowane do współczesnych standardów obsługi podróżnych przy zachowaniu cennych elementów historycznych. Przestrzeń obsługi podróżnych jest utrzymana w jasnej kolorystyce. Ściany holu posiadają geometryczny kasetonowy deseń, a w dolnej ich części wykonano okładzinę z ciemnozielonej płytki szkliwionej. Taka kolorystyka doskonale pasuje do odtworzonych na wzór oryginalnych geometrycznych ceramicznych posadzek. Z równie dużą pieczołowitością odtworzono wystrój poczekalni. Na ścianach przywrócono drewniane boazerie i wzorzyste tapety, a na podłodze oryginalną posadzkę. Poddano tam również renowacji grafitowe żeliwne kolumny, które jeszcze niedawno były całkowicie niewidoczne, bo zamurowane w ścianie. Poza estetyką zadbano również o komfort obsługi podróżnych. Umieszczono w niej nowe ławki, gabloty z rozkładem jazdy pociągów oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Na parterze budynku zlokalizowano również toalety (w tym dla osób z niepełnosprawnościami), pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem, posterunek Straży Ochrony Kolei oraz lokale pod wynajem. Natomiast na piętrze będą mieścić się biura PKP CARGO S.A.

Kolej jest najbardziej przyjaznym dla środowiska rodzajem transportu, dlatego też Unia Europejska zamierza w najbliższych latach intensywnie inwestować w rozwój tego sektora. To jeden z elementów strategii na rzecz neutralności klimatycznej w 2050 r. w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Obecnie, zaledwie 8 proc. podróży pasażerskich odbywa się koleją wobec 80 proc. w transporcie drogowym. Szybkie i wygodne połączenia kolejowe oraz nowoczesna infrastruktura mają zachęcać podróżnych do przesiadki na pociąg. Temu celowi służy również obchodzony obecnie Europejski Rok Kolei i wyruszający z Lizbony we wrześniu Express Europa, który dwukrotnie przejedzie też przez Polskę – mówi Jacek Wasik, dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej we Wrocławiu.

dworzec w Wałbrzychu
Invest Komfort

Tak budynek wyglądał PRZED remontem, fot. Travelarz, licencja: CC BY-SA 3.0 pl

Dzięki przebudowie dworzec stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Zamontowano w nim nowe energooszczędne oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Natomiast w celu ograniczenia strat ciepła wykonano ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. W celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody zamontowane w budynku urządzenia i systemy będą nadzorowane przy pomocy systemu BMS (Building Management System). Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – poprawie uległo bezpieczeństwo osób i mienia.

Znaczną metamorfozę przeszło bezpośrednie otoczenie dworca. Całkowicie na nowo zaprojektowano organizację ruchu w jego sąsiedztwie. Na placu, wokół centralnie zlokalizowanej wyspy z zielenią i ławkami, umiejscowiono zatoczkę dla autobusów wraz z wiatą, miejsca postojowe dla samochodów, w tym elektrycznych oraz typu kiss&ride, a nieco bliżej wejścia do dworca, miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, motocykli oraz wiatę rowerową, pod którą znalazły się 24 stojaki dla jednośladów. W ramach inwestycji wybudowano również nowe chodniki oraz zamontowano elementy małej architektury (oświetlenie, kosze, ławki). Z boku dworca powstał także nowy parking dla samochodów służbowych.

Przebudowa dworca Wałbrzych Główny rozpoczęła się jesienią 2019 roku. Łączny koszt zakończonej inwestycji to 33,5 mln złotych brutto. Projekt przebudowy dworca opracowała pracownia projektowa An Archi Group Sp. z o.o., a wykonawcą prac była firma Berger Bau Polska sp. z o.o.

Czytaj też:  Dworzec kolejowy | Renowacja | Cegła | Kolej | whiteMAD na Instagramie

źródło: PKP SA