W Hangzhou ukończono budowę mostu Grand Canal Gateway — pieszego i rowerowego łącznika, który jeszcze w tym roku zostanie otwarty dla publiczności i połączy wschodnią i zachodnią część metropolii w ramach projektu Seamless City. Most stał się centralnym elementem 14,7-hektarowego parku publicznego Środkowej Rzeki oraz promenady nadbrzeżnej, ponownie integrując miejską tkankę z historycznym Wielkim Kanałem i rzeką Qiantang poprzez połączenie osiedli mieszkalnych, miejsc pracy, usług i przestrzeni rekreacyjnych. Most zaprojektowali architekci z pracowni Zaha Hadid Architects, którzy zaproponowali nowoczesną formę z licznymi obłościami. To charakterystyczne dla tej pracowni motywy.
Wielki Kanał, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, jest najstarszym i najdłuższym sztucznym ciekiem Chin, sięgającym w swych dziejach aż do V wieku p.n.e. Kanał przepływa z północy na południe, łącząc systemy rzek Żółtej i Jangcy, by u zbiegu w Hangzhou spotkać rzekę Qiantang. Projekt mostu nie tylko respektuje ten historyczny kontekst, lecz także wzmacnia relację miasta z jego wodnym dziedzictwem.
Architektura inspirowana lokalnym rzemiosłem
Architekci z pracowni Zaha Hadid Architects przełożyli lokalne tradycje haftu jedwabnego na język konstrukcji mostu. Splatające się elementy nośne reinterpretują techniki szycia i łączenia tkanin, tworząc strukturę, która „zszywa” brzegi kanału i miasta. Ten narracyjny zabieg działa dwutorowo: jest czytelną aluzją do kulturowego dziedzictwa Hangzhou oraz praktycznym rozwiązaniem konstrukcyjnym, gdzie przenikanie i nakładanie się elementów przekłada się na nośność i stabilność przęsła.
Technologia
Most ma 390 metrów długości i wykonywany jest jako stalowy system trzech związanych przęseł. Wybrane rozwiązanie — stal o wysokim stosunku wytrzymałości do masy — pozwoliło na znaczące odciążenie konstrukcji względem cięższych alternatyw betonowych, co przełożyło się na efektywniejszy proces prefabrykacji i montażu. Geometryczne ukształtowanie przęseł zostało precyzyjnie zaprojektowane tak, by sprostać słabym warunkom gruntowym na styku Kanału i Qiantang oraz zminimalizować przenoszenie silnych wiatrów od strony rzeki na historyczne obiekty w okolicy.

Optymalizacja w cyfrowym modelowaniu 3D pozwoliła ograniczyć zużycie materiałów, a zastosowany system prefabrykowanych modułów skrócił czas budowy i ograniczył zakłócenia ruchu na Kanale, przez który obecnie przepływa około 100 000 barek rocznie, przewożących 260 milionów ton ładunków. Do budowy wykorzystano lokalne materiały i zaangażowano regionalne zakłady i tamtejszych rzemieślników. Energię dla zintegrowanego oświetlenia LED dostarczają banki baterii ładowane w ciągu dnia z odnawialnych źródeł.
Projekt mostu kładzie nacisk na doświadczenie publiczne: chodniki oferują różne punkty widokowe, z których odwiedzający będą mogli bezpiecznie obserwować fenomen zwany Srebrnym Smokiem — największą na świecie falę pływową, sięgającą do 9 metrów i przemieszczającą się z prędkością około 40 km/h.
Rzeźbiarska forma
Most Grand Canal Gateway opiera się na rzeźbiarskim pomoście betonowym umieszczonym na wyspie dzielącej północny i południowy nurt kanału, co pozwoliło zmniejszyć rozpiętości przęseł o połowę i osiągnąć strukturalną równowagę oraz czytelną, spójną formę wizualną. Most wygląda jak wielka rzeźba i jest w pełni funkcjonalny — elementy splatające się w przestrzeni tworzą dynamiczny kontur widoczny z daleka. Śmiały kształt z pewnością przyciągnie fanów architektury.
projekt: Zaha Hadid Architects
zdjęcia: Xue Liang
Czytaj też: Zaha Hadid Architects | Chiny | Modernizm | Polecane | whiteMAD na Instagramie














