Agnieszka Kożuchowska zaprojektowała kilim „Las” inspirując się historią swojej prababci, która jeszcze przed wojną założyła artystyczną wytwórnię kilimów w swoim dworze w Czeremchowie.

Prababcia projektantki współpracowała z wybitnymi artystami takimi jak Władysław Strzemiński, Karol i Zofia Stryjeńscy, Kazimierz Sichulski, zaś po II wojnie ze słynną wytwórnią Ład. Do dziś przetrwały przedwojenne projekty kilimów, które wytwarzane były w Czeremchowie, w tym według starych wzorów Stanisława Wyspiańskiego.

Historia prababci zainspirowała mnie do stworzenia projektu, który będzie zarazem kontynuacją rodzinnej tradycji, jak i wniesie wartości dotychczas niespotykane w sztuce kilimkarskiej. Żmudnie i precyzyjnie tkany przez ponad półtora miesiąca (prawie codziennie), Las stanowił ogromne wyzwanie. Powstało pytanie: czy uda się zupełnie niezgeometryzowaną ilustrację o organicznych i nieregularnych kształtach przenieść na kilim? Moim celem było stworzenie czegoś nowatorskiego. W miarę powstawania Lasu nabierałam pewności, że uda się przenieść moje ilustracje na tkaninę w taki sposób, jaki sobie wyobraziłam, przy użyciu dużej ilości szczegółów, choć będzie to wymagało większej ilości czasu i cierpliwości. Wszystko to złożyło się na – moim zdaniem – niepowtarzalny efekt końcowy – mówi Agnieszka Kożuchowska.

Kilim Las jest hołdem dla natury i form, jakie ona wytwarza. Dla projektantki „Las” jest spokojem, tajemniczą ostoją, w której może się zatopić. Jednocześnie „Las” pozostaje tętniącą życiem zagadką.

Technika kilimowa pozwala uzyskać niepowtarzalne dzieła sztuki. Nie sposób jest wytworzyć dwóch identycznych kilimów. W II Rzeczypospolitej tradycja wieszania kilimów była żywa szczególnie w dworach szlacheckich. Kilimy były medium wykorzystywanym przez wielu wybitnych artystów przedwojennej Polski, takich jak Stanisław Wyspiański, Zofia Stryjeńska, Władysław Strzemiński i Kazimierz Sichulski. W dwudziestoleciu międzywojennym pojawiały się ponadto w budynkach użyteczności publicznej, jak i we wnętrzach modernistycznych. Po wojnie kilimy robiła głównie Cepelia prze – nosząc na tkaninę wzory inspirowane sztuką ludową.

Kilim „Las” jest pierwszym, który prezentuje młoda artystka. Wkrótce powstaną dwa kolejne. Kilimy co do zasady są tworami o wzorach geometrycznych, gdyż techniką stosowaną do wytwarzania tego rodzaju tkanin najłatwiej wykonuje się właśnie takie wzory. Gobelin jest natomiast techniką, która umożliwia wykonanie w tkaninie dowolny rodzaj obrazu. W przypadku kilimu Las udało się techniką kilimową uzyskać niemalże „gobelinowy” stopień precyzji i detalu. W projekcie zawarłam liczne przejścia tonalne i nie lada zagadką było to, czy uda się je oddać w tkaninie. Rezultat półtora miesiąca tkania okazał się nader udany, dzięki zastosowaniu techniki melanżowania. Zastosowanie tej techniki wiąże się jednak z o wiele większym nakładem pracy, niż w przypadku kilimów zgeometryzowanych, a co za tym idzie z dłuższym czasem wykonywania.

Agnieszka Kożuchowska zajmuje się ilustracją, grafiką artystyczną, ceramiką oraz tkaniną. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w Pracowni Litografii prof. Błażeja Ostoja-Lniskiego oraz w Pracowni Grafiki Wydawniczej prof. Lecha Majewskiego. W tym roku dostała się na kierunek Print MA w Royal College of Art w Londynie. Była nagradzana w prestiżowych konkursach krajowych i zagranicznych. Brała udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych zarówno w kraju, jak i za granicą (m. in. w galerii New Era Art w Krakowie, LemoArt Gallery w Berlinie oraz w Toyama Shimin Plaza Gallery w Japonii). Jest autorką ilustracji do książki Lato Adeli. Jej prace można oglądać w kilku concept store’ach w Warszawie, takich jak m. in. NAP – back to craft, SLOU, Środek Lata.

Czytaj też: Ciekawostki | Tkanina | Sztuka | whiteMAD na Instagramie

źródło: Agnieszka Kożuchowska