Decyzję o wpisie podjął Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków. Żuraw węglowy-bramowy znajduje się na stacji kolejowe Gniezno. Obiekt pochodzi z lat 40. XX wieku i był wykorzystywany aż do połowy lat 90.
Żuraw węglowy-bramowy pojawił się w Gnieźnie z powodu rozbudowy stacji kolejowej. Początkowo stacja kolejowa Gniezno znajdowała się na trasie Poznań-Toruń. W 1887 r. uruchomiono kierunek do Nakła. Stacja zyskała status węzła kolejowego w Wielkopolsce. Rozbudowa stacji nastąpiła w latach 1941-1942. Wtedy do Gniezna sprowadzono żuraw.
Obiekt zbudowany został przez Maschinenfabrik Deutschland z siedzibą w Dortmundzie w 1941 r. Był nowoczesnym urządzeniem wyposażónym w instalację elektryczną wyprodukowaną przez Siemens-Schuckertwerke z Berlina. Żuraw z bramowym czterokomorowym zasobnikiem węglowym był eksploatowany przy obsłudze parowozów jeszcze w latach 90. XX wieku. Kiedy w Gnieźnie zlikwidowano kolej parową żuraw już nie był potrzebny. Na przełomie XX i XXI wieku czterokomorowy zasobnik węglowy został zniszczony.
Jak informuje Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków, kolejowy żuraw zasługuje na prawną ochronę ze względu na jego historyczną wartość. Obiekt reprezentuje poziom techniki kolejowej w okresie II wojny światowej.

Zachował oryginalny materiał, formę, konstrukcję i rozwiązania techniczne z okresu jego powstani. Jest ostatnim tego typu obiektem w województwie wielkopolskim i najprawdopodobniej ostatnim w Polsce. Zalicza się do najcenniejszych zabytków techniki w zakresie dźwignic kolejowych w Polsce – czytamy na stronie WUOZ.
Ochroną objęty został żuraw oraz znajdujące się pod nim fragmenty torowiska z kanałem kablowym.
zdjęcia: WUOZ w Poznaniu (https://www.poznan.wuoz.gov.pl)
Czytaj też: Zabytek | Polecane | Ciekawostki | Wydarzenia | whiteMAD na Instagramie








