Miasto stołeczne Warszawa ogłosiło konkurs architektoniczny na koncepcję przebudowy jednego ze swoich najbardziej urokliwych zakątków, jakim jest ulica Karowa. Projekt ma objąć odcinek od Wybrzeża Kościuszkowskiego do Krakowskiego Przedmieścia i stanowi element szerszego programu Nowe Centrum Warszawy. Celem inicjatywy jest stworzenie atrakcyjnego połączenia między Traktem Królewskim a terenami nadwiślańskimi. Władze miasta planują przekształcić Karową w przestrzeń przyjazną pieszym i rowerzystom, podkreślając jednocześnie walory widokowe Skarpy Warszawskiej i niwelując bariery architektoniczne dla osób z ograniczoną mobilnością.
Historyczne znaczenie wiaduktu Markiewicza
Najbardziej charakterystycznym elementem ulicy jest wiadukt Stanisława Markiewicza. Efektowna konstrukcja powstała w latach 1902-1905 i połączyła dwa poziomy ulicy Karowej, otwierając w ten sposób drogę do urbanistycznej transformacji tego rejonu miasta. Pomimo zniszczenia historycznej dokumentacji w czasie II wojny światowej wiadomo, że wcześniej Karowa była stromą, mało reprezentacyjną drogą na uboczu Krakowskiego Przedmieścia. Budowa wiaduktu miała stworzyć spójną komunikacyjnie i wizualnie przestrzeń, zgodnie z koncepcją nowoczesnej dzielnicy z szerokimi arteriami i elegancką zabudową.

Architektura i renowacje
Wiadukt Markiewicza to prawdziwe arcydzieło. Obiekt wyróżnia się bardzo efektowną stylistyką, bogatą w rzeźby autorstwa Jana Woydygi – w tym postać Syreny i alegoryczne figury symbolizujące różne dziedziny życia miejskiego. Za formę architektoniczną budowli odpowiadał Stefan Szyller, który w swoim projekcie sięgnął po inspiracje z epoki renesansu i baroku. Konstrukcja inżyniera Karola Sommera szczęśliwie przetrwała działania wojenne bez większych zniszczeń. W 1965 roku została wpisana do rejestru zabytków, a w latach 2006-2007 przeprowadzono gruntowny remont, w trakcie którego odtworzono m.in. bruk i oryginalne latarnie.
Karowa na nowo – zakres konkursu i założenia projektowe
Konkurs zorganizowany przez władze stolicy skupia się na przebudowie ulicy Karowej wraz z wiaduktem Markiewicza. Głównym celem przedsięwzięcia jest stworzenie wygodnego i atrakcyjnego połączenia dla pieszych oraz rowerzystów między górnym tarasem Skarpy Warszawskiej a Powiślem. Szczególnie duży nacisk położono na poprawę dostępności ulicy, zwłaszcza dla osób o ograniczonej mobilności. Uczestnicy konkursu mają za zadanie przedstawić koncepcje zawierające windę lub inne rozwiązania umożliwiające wygodne pokonanie różnicy poziomów. Plany obejmują również zaprojektowanie promenady ze schodami terenowymi, która będzie pełnić funkcję komunikacyjną i rekreacyjną.
Szczegółowe informacje na temat konkursu można znaleźć na stronie: https://architektura.um.warszawa.pl/konkursNowaKarowa.
Źródło: varsavianista.pl, um.warszawa.pl
Czytaj też: Miasto | Architektura w Polsce | Metamorfoza | Zabytek | Warszawa
Wiadukt Stanisława Markiewicza w 1934 i obecnie. Źródło: Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona i Szczebrzeszynski, Public domain, via Wikimedia Commons