Kładka nad Wartą w Poznaniu coraz bliżej. Miasto szuka wykonawcy i ogłasza przetarg

Kładka zbudowana zostanie nad Wartą i Cybiną. Dzięki niej piesi i rowerzyści będą mogli przemieszczać się pomiędzy Berdychowem, Ostrowem Tumskim oraz Chwaliszewem. Przetarg na wykonawcę prac ogłosiła spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Kładka nad Wartą została zaprojektowana przez konsorcjum w składzie: ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego, Błażej Szurkowski, Maciej Sokolnicki oraz Adam Turczyn. Koncepcja architektoniczna tego zespołu zwyciężyła w zorganizowanym przez Miasto konkursie.

To inwestycja ważna z kilku powodów. Kluczowy jest aspekt komunikacyjny. Nowa przeprawa będzie uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Most połączy Stare Miasto z Maltą, stając się naturalnym szlakiem dla osób przemieszczających się pomiędzy Starym Rynkiem a okolicami Jeziora Maltańskiego, Ostrowa Tumskiego czy Śródki. Będzie przy tym ciekawym punktem widokowym dla korzystających z niego turystów – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Architekci postawili na minimalistyczną i nowoczesną formę. W sumie przeprawa będzie składać się z dwóch mostów dla pieszych i rowerzystów. Kładka będzie się zaczynać na wysokości ulicy Berdychowo, następnie pobiegnie poprzez cypel w południowej części Ostrowa Tumskiego aż do Chwaliszewa, skąd można łatwo dojść na Stary Rynek. Dzięki nowej infrastrukturze tereny, przez które biegnie kładka będą atrakcyjniejsze dla inwestorów.

Wykonawca inwestycji będzie musiał przygotować pozostałą dokumentację wykonawczą. Wykonawca nie tylko zbuduje kładkę, ale będzie musiał ją połączyć z istniejącą infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów.


Kładka, która powstanie nad Wartą będzie mieć 165 metrów długości, natomiast druga, nad Cybiną będzie mieć 117 metrów. Wprowadzone zostaną rozwiązania przyjazne wszystkim użytkownikom, w tym z niepełnosprawnością oraz osobom starszym – m.in. na schodach i pochylni przewidziano balustrady i poręcze spełniające określone wymagania oraz system fakturowych oznaczeń nawierzchniowych. W rejonie Berdychowa zaprojektowano pochylnię łączącą dolną Wartostradę z ciągiem pieszo-rowerowym prowadzonym wzdłuż ul. prof. Jacka Rychlewskiego.

Nowa atrakcja nad Wartą i Cybiną będzie oświetlona, powstanie też monitoring miejski. W zakres prac wchodzi budowa towarzyszącej infrastruktury technicznej, w tym sieci teletechnicznej i kanalizacji deszczowej. Pojawi się również mała architektura, taka jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe czy elementy systemu informacji miejskiej. Przewidziany jest także montaż urządzenia zliczającego przejeżdżających rowerzystów.

Budowa nowej kładki ma zakończyć się w 2024 roku.

Czytaj też: Poznań | Miasto | Urbanistyka | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie

źródło: UM Poznań