Kładka nad Wisłą w Warszawie będzie dostępna wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Będzie jedną z najdłuższych tego typu konstrukcji na świecie. Kładka nad Wisłą powstanie w centralnej części bulwarów i mieszkańcom Pragi ułatwi dotarcie na Powiśle.

Kładkę zaprojektowali architekci z biura Schuessler-Plan, którzy wygrali ogłoszony w 2017 roku konkurs koncepcyjny. Organizatorzy konkursu otrzymali wtedy 40 różnych koncepcji i we wrześniu 2017 roku ogłosili, że pierwsze miejsce zdobyła koncepcja Schuessler-Plan. Miasto ma już formalne pozwolenie na budowę.

Kładka nad Wisłą w Warszawie będzie miała około 500 metrów długości. Jego szerokość będzie zmienna w najwęższym miejscu wyniesie niemal 7 metrów, a w najszerszym aż 16. Będzie to jedna z najdłuższych na świecie przepraw, z której korzystać mogą wyłącznie piesi i rowerzyści. Kładka powstanie na wysokości ulicy Karowej na lewym brzegu oraz ulicy Okrzei na prawym brzegu. Projekt zakłada, że piesi i rowerzyści będą poruszać się po tych samych ścieżkach. Drugi nie będą więc rozdzielone. Na konstrukcji zbudowane zostaną liczne ławki i platformy widokowe. Forma mostu przypomina błyskawicę o nieregularnym kształcie.

Most stworzy nowe połączenie spacerowe między Bulwarami Wiślanymi, które stanowią efektowne miejsce wypoczynku, odwiedzane tłumnie niemal przez cały rok, a praskim brzegiem Wisły, który jest bardziej naturalny i niezagospodarowany. Dziś te dwa brzegi funkcjonują w zasadzie osobno, bo trudno dostępny dla pieszych most Śląsko-Dąbrowski nie zachęca by ją przekroczyć. Dzięki nowej przeprawie przejście z jednego na drugi brzeg będzie łatwe i wygodne.

Kładka nad Wisłą w Warszawie tańsza niż zakładano. Przetarg rozstrzygnięty! 
Przetarg spotkał się z dużym zainteresowaniem. Na wizji lokalnej w miejscach, które połączy nowy most, spotkali się przedstawiciele aż 15 firm zainteresowanych kontraktem. Ostatecznie zgłosiło się pięć firm i konsorcjów: Budimex (120 mln 961 tys. zł brutto), Intop z Warszawy (89 mln 975 tys. zł brutto), Mostostal Warszawa (159 mln 442 tys. zł brutto), Strabag z siedzibą w Pruszkowie (134 mln 613 tys. zł brutto) oraz konsorcjum firm Gülermak i Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt (228 mln 292 tys. zł brutto).

Ponieważ skala inwestycji jest bardzo duża, dłużej niż zwykle trwała analiza złożonych ofert. Zainteresowani nadsyłali też wiele pytań odnośnie budowy mostu, na które trzeba było odpowiedzieć. Ostatecznie wybrano ofertę Budimexu. Okazała się aż o jedną trzecią niższa od opiewającego na 176 mln zł kosztorysu inwestorskiego, przygotowanego przez ZDM.

Prawdopodobnie ani wcześniej, ani w przyszłości nie udałoby się wybrać rzetelnego wykonawcy, który zbudowałby most na wysokości ulic Okrzei i Karowej tak tanio. Wpływ na to ma zapewne popandemiczna sytuacja na rynku budowlanym, ale też fakt, że zaprojektowany most będzie pierwszą tej skali budowlą w Polsce i jedną z nielicznych w Europie. Warto więc mieć ją w swoim portfolio.Most zszyje Pragę z centrum
Przeprawa pieszo-rowerowa połączy brzegi Wisły na wysokości ul. Karowej i S. Okrzei. To przedłużenie Nowego Centrum Warszawy, bo choć most będzie nieco oddalony od ścisłego centrum stolicy, to spowoduje, że Stara Praga stanie się de facto częścią uniwersytecko-wypoczynkowej części miasta.

Most przybliży bowiem Pragę do centrum, łącząc w poziomie chodnika rewitalizowane obszary prawobrzeżnej Warszawy z Bulwarami Wiślanymi. Powstanie pieszy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i dalej Krakowskim Przedmieściem. Most pieszo-rowerowy zostanie również włączony w istniejący i planowany układ infrastruktury rowerowej po obu stronach Wisły, dzięki czemu powstanie korytarz rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą. Przeprawa znacznie podniesie więc komfort użytkowników jednośladów.

Projekt przeprawy został ukończony na początku 2021 r. Przygotowała go wyłoniona w międzynarodowym konkursie architektonicznym pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy – dopracowała wszelkie detale, aby obiekt był odporny na działanie sił przyrody.

Dlatego most będzie jednopoziomową przeprawą położoną na siedmiu żelbetowych podporach. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa się poszerzy i rozdzieli na dwie rampy przerzucone nad nabrzeżną promenadą na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy nimi zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem, wbudowane w taras bulwaru. Most będzie wykonany ze stali pokrytej farbą imitującą kolor kortenu. Materiał ten dobrze zniesie dużą wilgotność nad rzeką.

Nowa konstrukcja będzie miała 452 metry długości. Tym samym będzie o 127 m dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową, znajdą się na nim także miejsca do odpoczynku. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.

Czytaj też: Warszawa | Meble miejskie | Urbanistyka | Most | Ciekawostki | Architektura w Polsce

źródło: um.warszawa.pl