Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź

Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź. Z Warszawy do Łodzi dojedziemy w 45 minut.

Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź ma połączyć stolicę województwa mazowieckiego i łódzkiego. Dzięki 140-kilometrowemu odcinkowi szybkiej kolei odcinek między Warszawą, a Łodzią pokonamy w zaledwie 45 minut. Obecnie, korzystając z kolei podróż między Warszawą Centralną, a Łodzią Fabryczną, trwa w najkrótszej opcji ponad 1 godzinę i 40 minut. Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź pobiegnie wzdłuż autostrady A2.

Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź 

Pierwszy odcinek szybkiej kolei ma powstać w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), który ma powstać w miejscowości Baranowo, między Warszawą, a Łodzią. Władze Centralnego Portu Komunikacyjnego przedstawiły tzw. wariant inwestorski dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź. Więcej na temat CPK przeczytacie TUTAJ! 

Kolej Dużych Prędkości ma być jednolitym systemem kolejowym, którego głównym punktem będzie planowane lotnisko. Pociągi początkowo będą rozwijać prędkości wynoszące do 250 km/h, a w przyszłości nawet do 350 km/h.


Rekomendowany przebieg nowej linii został wybrany spośród czterech wariantów. Od zachodnich granic województwa KDP będzie biegła wzdłuż autostrady A2. Obok Łyszkowic tory odbiją na południe, przecinając autostradę i po łuku dotrą do północno–wschodniej części Brzezin. Tam powstanie nowa stacja kolejowa. Następnie pobiegnie w kierunku Łodzi przez sam środek lasu Wiączyńskiego, rozcinając go na pół. Przetnie A1 i pojedzie przez Mileszki i okolicach ul. Henrykowskiej włączy się w istniejącą linię do Łodzi Fabrycznej. Powstać ma także odgałęzienie na Widzew.

Kolej Dużych Prędkości pomiędzy Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną ma zostać uruchomiony w momencie otwarcia Portu Solidarności. Przedstawiciele spółki odpowiedzialnej za realizację inwestycji mówią, że uruchomienie CPK mogłoby nastąpić już w 2027 roku, jednak jest to sprzeczne z rządowym ustaleniem, według którego pierwsze rejsy mogłyby się odbyć nie wcześniej niż w 2028 r. Na trasie pomiędzy Warszawą a Łodzią pociągi mają osiągnąć prędkość 250 km/h, a w przyszłości nawet 350 km/h. Skróci to przejazd do około 45 minut. Pasażerowie mają dojechać do Portu Solidarność: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. 30 min.

źródło: https://uml.lodz.pl/ / wizualizacje: https://www.cpk.pl/ 

Czytaj też: Architektura w Polsce | Warszawa | Łódź | Komunikacja miejska | Dworzec kolejowy