Koncepcja nowych składów dla PKP Intercity, źródło: materiały prasowe

Kolej Dużych Prędkości w Polsce. Z Wrocławia do Łodzi w godzinę!

O tym, jak będzie wyglądać Kolej Dużych Prędkości w Polsce poinformowała spółka Centralny Port Komunikacyjny. Liczący 200 km odcinek powstanie pomiędzy Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem.

Pociągiem z Wrocławia do Łodzi w zaledwie godzinę? Wizja szybkich podróży po Polsce nie będzie już tylko marzeniem. Spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski dla liczącego prawie 200 km odcinka. Kolej Dużych Prędkości w Polsce powstanie w formie tak zwanego “igreka” i połączy Warszawę – Łódź – Wrocław/Poznań.

Odcinek, dla którego przygotowano studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe obejmuje linię 85 Łódź-Sieradz oraz linię 86 Sieradz-Kępno-Czernica Wrocławska-Wrocław Główny.

Nowa linia między Łodzią a Wrocławiem pozwoli skrócić czas przejazdu między tymi miastami do godziny. Pociągi mają pokonywać trasę z prędkością 250 km h, ale nowa trasa projektowana będzie dla wyższych prędkości wynoszących nawet 350 km/h – do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska. Między Wrocławiem i Łodzią powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu. Ta ostatnia zostanie całkowicie przebudowana na potrzeby węzła, z którego pociągi będą zmierzać w kierunku Wrocławia lub Poznania.


W ramach I tury konsultowane były cztery warianty. Eksperci CPK i wykonawca studium na podstawie m.in. spotkań z samorządowcami, mieszkańcami i przedsiębiorcami przeprowadzili analizę, dzieląc je na mniejsze odcinki. W efekcie powstały trzy warianty „hybrydowe”, które składały się z wcześniejszych wariantów najkorzystniej ocenionych pod względem społecznym i środowiskowym.

W kolejnym kroku, do II kw. 2023 roku, wariant inwestorski razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiony przez spółkę CPK we wniosku o tzw. decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz – Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 r.

Odcinek Kolei Dużych Prędkości (KDP) z Wrocławia do Łodzi stanowi przedłużenie 140-kilometrowego fragmentu z Warszawy przez CPK do Łodzi, dla którego w czerwcu tego roku spółka CPK ogłosiła wariant inwestorski. Spółka CPK przygotowuje budowę 12 nowych tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

Konieczne będą też inwestycje w tabor, którego parametry techniczne pozwolą wykorzystać dopuszczalną prędkość. Obecnie pociągi Pendolino, które jeżdżą po Polsce mogą osiągnąć prędkość maksymalną 250 km/h, jednak stan techniczny infrastruktury sprawia, że ich prędkość maksymalna to 200 km/h i jest osiągana tylko na niektórych odcinkach tras.

źródło: Centralny Port Komunikacyjny

Czytaj też: Kolej | Dworzec kolejowy | Ciekawostki | Wrocław | Łódź | whiteMAD na Instagramie