Koleją z Warszawy do Łodzi w 40 minut. Nowe wizualizacje trasy

Spółka Centralny Port Komunikacyjny opublikowała nowe wizualizacje przedstawiające, jak będzie wyglądać linia kolejowa z Warszawy do Łodzi. Na wizualizacjach widać wiadukty, budynki obsługi tunelu czy bazę utrzymania. To niezbędne elementy do prawidłowego funkcjonowania trasy szybkiego ruchu.

Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana stanie się częścią powstającej Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Odcinek z Warszawy do Łodzi ma zostać oddany do użytku w 2032 r., w tym samym momencie planowane jest uruchomienie nowego lotniska.

Linia kolejowa z Warszawy do Łodzi będzie najnowocześniejszą w kraju. Inżynierowie planują budowę trasy, która będzie zintegrowana z krajobrazem, zbudowana zostanie z wykorzystaniem przyjaznych środowisku materiałów i technologii. W sumie odcinek będzie miał 140 km długości, a jego budowa realizowana będzie w kilku odcinkach.

Na wizualizacjach widać obiekty niezbędne do prawidłowego funkcjonowania trasy. Zaprezentowano między innymi budynek obsługi tunelu. Prostą elewację budynku pokryją rośliny. Na wizualizacjach zaprezentowano też bazę utrzymania, która ma stanowić serce wspomagające prawidłowe funkcjonowanie linii kolejowej. To nie tylko hala i układ torowy, ale też obiekty wspomagające procesy napraw i konserwacji szlaku. Bazy zostały zlokalizowane przy łącznicach z istniejącymi liniami w celu umożliwienia dostaw materiałów i sprzętu do budowy, a następnie funkcjonowania linii kolejowej bez zakłócania ruchu Kolei Dużych Prędkości.

W ramach inwestycji zbudowany zostanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Tunel o długości 10 km pod Odolanami w Warszawie został zaprojektowany jako obiekt dwunawowy. Z kolei dwunitkowa konstrukcja tunelu ma zapewnić możliwość sprawnej ewakuacji. Co 500 m zostaną rozmieszczone przejścia pomiędzy nitkami, co umożliwi dostęp do bezpiecznej strefy.

Najszybsze pociągi na trasie Warszawa – Łódź pokonają ten odcinek w około 40 minut, to prawie dwa razy mniej niż obecnie. Nowa linia kolejowa do Łodzi będzie częścią trasy „Y”, która docelowo pobiegnie do Poznania i Wrocławia. W sumie trasa „Y” ma mieć 480 km długości, a koniec jej budowy planowany jest na 2035 r.

Kolejarze planują rozpoczęcie prac budowlanych w drugiej połowie 2026 r.

źródło: CPK

Czytaj też: Kolej | Warszawa | Łódź | Polecane | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie