Wzdłuż Centralnej Magistrali Kolejowej pojawią się rozwiązania mające ograniczyć negatywny wpływ kolei na środowisko. Obok specjalnych przejść dla płazów pojawią się rozwiązania akustyczne mające ostrzegać zwierzęta przed zbliżającymi się pociągami.
Inwestycja będzie kosztować 180 mln zł i finansowana jest ze środków KPO. Jej celem jest ochrona zwierząt przed bezpośrednim kontaktem z pociągami. Celem jest podniesienie dopuszczalnej prędkości pociągów do 250 km/h, co docenią pasażerowie poruszający się między Krakowem i Katowicami a Warszawą.
O kierunkach zmian na linii CMK informowała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Prace obejmą odcinek od Grodziska Mazowieckiego przez Opoczno, Włoszczowę Północ do Zawiercia. Na 78 przepustach zamontowane zostaną specjalne półki o łącznej długości ponad 4 tys. metrów. Takie półki pozwolą płazom i mniejszym zwierzętom przedostanie się na drugą stronę linii bez kontaktu z torowiskiem.
Dodatkowo wzdłuż Centralnej Magistrali Kolejowej zamontowane zostaną urządzenia dźwiękowe, które mają ostrzegać większe zwierzęta przed nadjeżdżającymi pociągami. W sumie takie urządzenia zostaną ustawione w 42 lokalizacjach, będą one emitować różne sekwencje dźwięków, np. ostrzegający głos sójki czy szczekanie psa.
Kolejarze planują też budowę nowych ekranów akustycznych. W sumie ustawione zostaną na długości 3,4 km.
Zadanie „Zaprojektowanie i budowa elementów infrastruktury technicznej wzdłuż linii kolejowej nr 4” zaplanowano do realizacji w ramach projektu „Dostosowanie CMK do prędkości 250 km/h”. Wartość podpisanej umowy z wykonawcą Nowak-Mosty Sp. z o.o. to 181 mln zł netto. Inwestycja realizowana będzie ze środków KPO. Zakończenie inwestycji planowane jest w sierpniu 2026 roku.
źródło: PKP PLK
Czytaj też: Kolej | Ciekawostki | Zwierzęta | Architektura w Polsce | whiteMAD na Instagramie