Miasto ogłosiło przetarg na wykonawcę prac, który przebuduje kolejny odcinek ulicy Święty Marcin w Poznaniu. Będą nowe nawierzchnie ulic i chodników oraz nowy skręt dla tramwajów.

Wcześniej wyremontowano fragment ulicy na wysokości modernistycznych Domów Towarowych Alfa. Tym razem prace wykonane zostaną na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do ulicy Gwarnej. Aktualnie trwają prace na ul. Św. Marcin od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego wraz z fragmentem Al. Marcinkowskiego do placu Wolności. Zbliżająca się przebudowa jest kontynuacją inwestycji odmieniającej ul. Św. Marcin, dlatego będzie nawiązywać wyglądem do pozostałych fragmentów objętych metamorfozą i tworzyć spójną całość.

W ramach zadania przebudowie ulegną też skrzyżowania z al.. Niepodległości, ul. Towarową oraz Kościuszki. Zakres prac obejmuje przebudowę siedzi podziemnych, torowiska, jezdni. W ramach projektu pojawi się też nowa zieleń i elementy małej architektury.

Na ul. Św. Marcin od Gwarnej do mostu Uniwersyteckiego przebudowane zostanie torowisko tramwajowe w technologii poprawiającej bezpieczeństwo i ograniczającej hałas. Umożliwienie skrętu tramwajów z ul. Św. Marcin w ul. Towarową pozwoli odciążyć węzeł Kaponiera, zwiększy pulę wariantów tras np. w czasie objazdów, a w przyszłości może stanowić element przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory.

Wprowadzenie nowego skrętu wiąże się z przesunięciem przystanków tramwajowych na ul. Towarowej, które także zostaną przebudowane. Położony u zbiegu ul. Towarowej i al. Niepodległości cypel parku Romana Maciejewskiego przejdzie remont nawierzchni i zostanie uzupełniony o elementy małej architektury, przy czym fontanna Felderhoffa pozostanie w dotychczasowym miejscu.

Zmieni się oś torowiska w ul. Św. Marcin przed Zamkiem. Podróże tramwajem usprawni nowy przystanek, odpowiednik tego dla pasażerów poruszających się w stronę centrum. Dziś brakuje tam bliźniaczego dla tramwajów jadących w stronę ronda Kaponiera. Wszystkie przystanki objęte inwestycją zostaną przebudowane i wyposażone w nowe elementy małej architektury i infrastruktury przystankowej (w tym tablice ITS).
Przebudowie ulegnie także układ drogowy. Zmieni się nawierzchnia jezdni i chodników. W planach jest nowe przejście dla pieszych łączące Akademię Muzyczną i plac Mickiewicza, które ułatwi poruszanie się w tym rejonie. Przejście to będzie wyposażone również w przejazd rowerowy.

Na fragmencie ul. Św. Marcin pomiędzy ulicami Kościuszki i Gwarną zaplanowano przestrzeń łączącą funkcje ulicy, deptaku i parkingu – podobnie jak na przebudowanym już odcinku od Gwarnej do Ratajczaka. Piesi będą mogli korzystać z całej szerokości ulicy, a nie jedynie z chodników i przejść przez jezdnię. Parkowanie będzie możliwe tylko na wyznaczonych miejscach, a prędkość będzie ograniczona do 20 km/h. Nawierzchnia tego odcinka zostanie wykonana z granitu strzelińskiego. Z kolei na fragmencie ulicy Św. Marcin pomiędzy al. Niepodległości a ul. Kościuszki obowiązywać będzie strefa Tempo 30, czyli z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Zaplanowano tam także pasy rowerowe po obu stronach ulicy. Od al. Niepodległości do mostu Uniwersyteckiego ścieżki rowerowe wyodrębnione będą z powierzchni chodnika i jezdni. W ramach robót na tym odcinku m.in. aktualnie dość wąski chodnik wzdłuż budynku poczty będzie poszerzony.

Projektanci zachowali reprezentacyjny charakter strefy przed CK Zamek. Istniejący przed budynkiem murek zostanie rozebrany i przesunięty, przy czym tworzące go bloki kamienne zostaną poddane renowacji i uzupełnieniu. Na wysokości Zamku oraz budynków Uniwersytetu Ekonomicznego, w centralnym pasie ulicy wzdłuż torów tramwajowych, zaplanowano kompozycję dwóch szpalerów drzew. W planach są także nasadzenia zieleni niskiej. Nowa zieleń pojawi się także wzdłuż chodnika przed Aulą Uniwersytecką i Collegium Iuridicum w postaci szpalera drzew po północnej stronie ul. Św. Marcin.

Ponadto inwestycja obejmuje przebudowę i budowę sieci uzbrojenia podziemnego, a także wymianę oświetlenia ulicy i wyposażenie jej w elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.

Na metamorfozę odcinka między mostem Uniwersyteckim a ul. Gwarną wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca będzie miał maksymalnie 516 dni od podpisania umowy. Zainteresowane firmy mają czas na nadsyłanie ofert do 18 czerwca.

Mamy nadzieję, że tym razem wykorzystane zostaną materiały lepszej jakości i Poznań zyska miejską przestrzeń na najwyższym poziomie.

Czytaj też: Urbanistyka | Meble miejskie | Miasto | Poznań | whiteMAD na Instagramie

źródło: UM Poznań