Jak połączyć motywy z kultury współczesnej z tradycjami rzemieślniczymi? Przedstawiamy kolekcję dekoracyjnych talerzy i wazonów POP App, którą zaprojektowała Natalia Suwalski dla Manufaktury w Bolesławcu.

Natalia Suwalski większość życia spędziła w Niemczech, Szwecji i Szwajcarii. Tam zdobyła wykształcenie jako projektantka sztuki użytkowej i przez wiele lat pracowała twórczo. Dziś czuje się związana z tymi wszystkimi kulturami, w których rzemiośle projektantka znajduje często wspólne, pokrewne elementy. Od fascynacji zaś był już tylko krok do podjęcia współpracy z Manufakturą w Bolesławcu i stworzenia współczesnej interpretacji bolesławieckiej tradycji.

Projektantka stworzyła dziesięć wzorów dekoracyjnych talerzy i osiem wzorów nowoczesnych wazonów. Zaprojektowała je tak, by z powodzeniem mogły funkcjonować samodzielnie jak i w zestawach.

Motywy i kolory, które proponuję w swojej kolekcji pojawiają się na nich w różnych wariantach, które można łączyć ze sobą na wiele sposobów. Można mieć jeden talerz lub wazon, dwa, trzy naczynia lub nawet całą kolekcję – mówi autorka kolekcji.

Nazwa POP App została użyta przez Natalię Suwalski nieco przewrotnie. W technice stemplowania ceramiki bolesławieckiej można dostrzec wiele zabiegów formalnych kojarzonych z pop artem: operowanie symbolami, motywami zaczerpniętymi z obserwacji otaczającej rzeczywistości, ich multiplikacja, zabawa skalą, przypadkiem. Ludowi artyści zdaniem Natalii Suwalski działali zresztą bardzo podobnie do mistrzów pop artu.

Oni tworząc swoje wzory, podpatrywali je w świecie wokół nich: w kwiatach, zwierzętach, wodzie, drzewach, gwiazdach, ptakach. Przenosili potem na naczynia, Powielali i tworzyli przez ich zwielokrotnienie swoje własne kompozycje – dodaje Natalia Suwalski.

Choć dla projektantki jest to częścią DNA ceramiki z Bolesławca, wykorzystała te zabiegi nieco inaczej. To pop art dnia dzisiejszego– stąd nawiązania do emoji, internetowych skrótów, graffiti. To z języka nowych mediów zaczerpnięty został skrót XOXO (oznaczający całusy), a ze street art- u – symbol smiley i słowo NO.

To ostatnie słowo bardzo lubię, bo w języku polskim oznacza coś nieco innego, niż w angielskim, który jest przecież uniwersalnym językiem zarówno street artu, jak i Internetu. Ta drobna różnica między znaczeniami wydaje mi się interesująca w kontekście interpretacji. Stąd też wziął się pomysł na nazwę kolekcji – mówi projektantka.

Fascynująca jest dokonana przez projektantkę analiza procesu ręcznego zdobienia naczyń przy pomocy stempli i pędzli.

Spędziłam w Manufakturze w Bolesławcu wiele czasu obserwując to jak tworzone są dekoracje, zastanawiając się, co jest najbardziej wartościowe, specyficzne dla tej unikalnej ręcznej pracy i zaproponowałam w oparciu o ten research kilka wzorniczych rozwiązań. Po pierwsze zaproponowałam stemple w dużych, niestosowanych wcześniej rozmiarach, po drugie – spróbowałam jako stempel wykorzystać gąbkę, która służy do nanoszenia pigmentu na stemple lub zwykłe gąbki do zmywania o różnych fakturach. Wreszcie, by już maksymalnie uprościć proces, zasugerowałam wzory nanoszone metodą “randomowego” chlapania farbą – niczym na obrazach Jacksona Pollocka – wspomina Suwalski.

Tytułowy POP App odnosi się zarówno do tradycyjnego rzemiosła i multiplikacji przez stemplowanie, jak i zaproponowanych rozwiązań tworzenia dekoracji.

Natalia Maria Suwalski

Natalia Maria Suwalski, projektantka przemysłowa, urodziła się w Warszawie, wychowywała w Niemczech. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Stuttgarcie oraz Uniwersytetu Konstfack w Sztokholmie. Stopień Master of Design osiągnęła na FHNW Academy of Art and Design w Bazylei. W 2013 roku założyła w Zurychu własne studio świadczące usługi z zakresu wzornictwa, scenografii scenicznej i filmowej oraz kierownictwa artystycznego. W 2017 roku przeniosła swoją działalność do Polski. W 2018 roku jako Creative Director współtworzyła nową markę Faktoria Betonu na warszawskim Mokotowie. W 2019 stworzyła dla Manufaktury w Bolesławcu artystyczną kolekcję ceramiki POP App.