Projekt, który powstał w ramach studiów magisterskich na ASKu (Architecture for Society of Knowledge) na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej przedstawia koncepcję wieżowca, który miałby stanąć w miejsce biurowca za czasów PRL-u przy ulicy Świętokrzyskiej. Jego autorem jest Maciej Kurkowski. 

Wieża według koncepcji miałaby osiągnąć 155m wysokości do linii dachu i tworzyć razem z sąsiadującym Rondo 1 swoistą „bramę”pomiędzy ulicą Świętokrzyską. Tak wysoki budynek równoważyłby również dość rozległe powierzchniowo rondo ONZ oraz zaznaczyłby swoją obecność w skyline Warszawy.

Aktualnie na działce znajduje się dziesięciopiętrowy biurowiec, który powstał w latach 60, jako blok z mieszkaniami do wynajęcia dla cudzoziemców. Dziś nie ma już w nim mieszkań, lecz są biura, swoją siedzibę ma tu m.in Dipservice, właściciel i zarządca budynku.

Główna idea projektu zakłada podzielenie optyczne całego obiektu na dwie części, które wzajemnie ze sobą korelują.

Niższa część nawiązuje swą wysokością do sąsiadujących budynków tworzących na tym odcinku pierzeję ulicy Świętokrzyskiej. Projektowaną bryłę wycofano tworząć naturalną kieszeń, która swoją fasadą prowadzi ludzi wysiadających z metra do głównego wejścia, przy którym znajdują się usługi związane z gastronomią. Prostą szklaną elewację zróżnicowano wysuwając poszczególne piętra przed linie szprosów, podkreślająć w ten sposób horyzontalność założenia. Wysokie lobby budynku zaplanowano tak, żeby było dostępne dla osób z zewnątrz i mogło służyć jako naturalne przejście powiązane z ulicą Twardą, przy której powstał plac o rekreacyjnym charakterze. Wokół niego zlokalizowano strefę ogródków kawiarnianych.

Ze względu na analizę zacieniania główną wieżę biurową zaplanowano w narożniku ulicy Świętokrzyskiej i Mariańskiej, naprzeciwko 13 piętrowego bloku w kształcie litery Y. Część konstrukcji trzymającą budynek wyprowadzono na zewnątrz przed szklaną elewację w postaci trójkątnego szkieletu. W północnym narożniku wieży ze względu na dużo mniejszy przekrój ulicy Twardej, aby optycznie obniżyć obiekt wycięto prostopadłościan, w którym zastosowano podobne rozwiązania estetyczne na elewacji występujące w niższej partii budynku.

Żeby zapewnić odpowiednią liczbę miejsc parkingowych, pod całym kompleksem zaplanowano parking podziemny.

Informacje oraz materiały: Maciej Kurkowski