Koniec budowy “żelazka” w Łodzi. Tak prezentuje się NEW IRON

Nowy gmach znajduje się przy ulicy Struga. NEW IRON to budynek mieszkalny, jego projekt powstał w pracowni REFORM Architekt. Określenie go mianem “żelazka” wynika z charakterystycznego kształtu. Nazwa pochodzi się od zbudowanej z 1902 r. kamienicy Fuller Building w Nowym Jorku, która była jednym a najwyższych budynków w mieście i powstała na narożnej, wąskiej działce. Z biegiem lat kamienicę zaczęto określać mianem Flatiron Building.

Łódzkie “żelazko” szczelnie wypełniło przestrzeń powstałą w wyniku rozgałęzienia ulicy Struga. Narożna działka była trudna w zabudowie i przez lata nikt nie podjął się jej zagospodarowania. Teraz to się zmieniło.

Charakterystycznym elementem NEW IRON jest zaokrąglony narożnik, z którego wnętrza rozpościera się widok na Stare Miasto. Narożnik podtrzymywany jest przez okrągły słup i na parterze tworzy podcień, w którym znajduje się wejście główne. Dzięki lekkiemu odchyleniu od osi skrzyżowania, narożnik emanuje płynnością ruchu i zachęca do podążania wzdłuż swojej ściany frontowej. Obiekt od północy i południa graniczy z ulicą Struga, od zachodu z sąsiednim budynkiem mieszkalnym. Jego usytuowanie sprawia, ze stał się dominantą w tej części miasta.

Budowa rozpoczęła się w 2022 r. i zakończyła w czerwcu 2024 r. Konstrukcja budynku opiera się na technologii żelbetowej, która zapewnia stabilność i trwałość. Proces ten obejmuje użycie stalowych prętów zgiętych zgodnie z projektem, następnie wypełnianych betonem w drewnianych szalunkach. Metoda ta tworzy fundamenty oraz elementy konstrukcyjne, takie jak kolumny. Zastosowanie żelbetu pozwoliło na imponujące przeszklenia oraz rozległe, otwarte przestrzenie, charakterystyczne dla nowoczesnej architektury.


Na parterze powstał hol wejściowy do części mieszkalnych oraz lokale usługowe. Parter budynku, w którym znajdują się lokale usługowe oraz hol wejściowy do części mieszkalnej, jest w większej części przeszklony, co wizualnie przedłuża podcień. Aby zapewnić komfort przyszłym mieszkańcom, część ścian północnej i południowej kondygnacji powyżej parteru została cofnięta, tworząc wygodne tarasy. Gzymsy oraz pionowe elementy dekoracyjne podkreślają dwuwarstwową fasadę budynku, wychodząc nieznacznie poza linie zabudowy, zgodnie z uzgodnieniami z Zarządem Dróg i Transportu.

Budynek charakteryzuje się wielowarstwową fasadą, do której wykończenia użyto materiałów premium, takich jak spiek kwarcowy i Alucobond. Ostatnim etapem budowy było wykończenie wnętrz, które zajęło ostatnie kilka miesięcy projektu. W strefie wejściowej i korytarzach zainstalowano kamienne podłogi i okładziny ścienne ze spieku. Szczególną uwagę zwrócono na detale, a wnętrza apartamentów zostały starannie wykończone.

Wewnątrz powstało 37 mieszkań, z czego największe są dwupoziomowe.

Założycielem pracowni REFORM Architekt jest Marcin Tomaszewski. Niedawno przeprowadziliśmy wywiad z architektem, całą rozmowę przeczytacie klikając TUTAJ.

źródło: REFORM Architekt

Czytaj też: Łódź | Apartament | Elewacja | Szkło  | Miasto | whiteMAD na Instagramie

Najpopularniejsze

najczęściej czytane artykuły