Koniec postmodernizmu. Tak będzie wyglądać nowy dworzec Częstochowa Główna

Zapowiadana kilka lat temu inwestycja wreszcie rusza. Nowy dworzec kolejowy Częstochowa Główna ma odpowiadać współczesnym potrzebom pasażerów. Kolejarze właśnie ogłosili postępowanie przetargowe obejmujące wybór wykonawcy robót budowlanych oraz inżyniera kontraktu.

Obecny budynek dworca kolejowego w Częstochowie zbudowany został w 1996 r. Choć wcześniej oddawano poszczególne fragmenty. Pasaż z poczekalniami nad torami oddano do użytku w 1991 r. na Światowe Dni Młodzieży. Postmodernistyczny budynek uroczyście otwierał ówczesny prezydent Aleksander Kwaśniewski. Nowoczesny obiekt miał symbolizować miasto wchodzące w XXI wiek. Jego projekt wykonał architekt Ryszard Frankowicz wraz z zespołem. Jednak już od początku budynek nie spełniał zakładanych oczekiwań. Zbudowany nad torami duży pasaż z poczekalnią miał tętnić życiem za sprawą lokali handlowych i usługowych. Te jednak nie były chętnie zajmowane przez najemców, świeciły pustkami. Nowoczesny obiekt zestarzał się bardzo szybko.

Teraz po niespełna 30 lata od jego otwarcia, zapadła decyzja o zmianach. Opublikowana przez kolejarzy koncepcja zakłada budowę kompleksu składającego się z dwóch obiektów – dworca PKP i terminala autobusowego. Dworzec Częstochowa Główna ma działać jako węzeł przesiadkowy i sprostać rosnącej liczbie podróżnych.

Według statystyk Urzędu Transportu Kolejowego tylko w 2023 r. ze stacji Częstochowa skorzystało 3,69 mln pasażerów, to o 300 tys. więcej, niż w roku poprzednim (3,39 mln). Pieniądze na inwestycje dworcowe PKP idą za pasażerem – mówi Paweł Lisiewicz, członek Zarządu PKP S.A. ds. rozwoju i inwestycji.

Przebudowany zostanie terminal autobusowy oraz znajdujące się w pobliżu rondo. Strefa wejściowa na dworzec zostanie przesunięta, co ma pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo pasażerów.

Postmodernistyczny budynek dworca, fot. Przykuta, wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0

Nowoczesny dworzec PKP zostanie wyposażony w innowacyjną platformę PSIM integrującą i umożliwiającą kompleksowe zarządzanie systemami bezpieczeństwa, automatyki budynkowej, łączności czy transportu. Budynek zostanie również dostosowany do potrzeb nowych najemców, co obejmuje zapewnienie odpowiedniego przyłącza elektrycznego, czy instalacji wodno-kanalizacyjnych, które w obecnym budynku są niewystarczające. W nowym projekcie uwzględnione zostało także zaadaptowanie nieruchomości do obecnych europejskich wymogów dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, osób niedowidzących i niedosłyszących – informuje biuro prasowe PKP S.A.

Fani postmodernistycznej architektury próbowali jeszcze ocalić dworzec, czemu miała pomóc próba wpisania go do rejestru zabytków. Konserwator jednak umorzył postępowanie w tej sprawie w kwietniu tego roku. Budowa nowego dworca będzie dofinansowana ze środków unijnych. Dokładny koszt prac nie jest jeszcze znany.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Kolej | Architektura w Polsce | Postmodernizm | Dworzec kolejowy | whiteMAD na Instagramie

BESTSELLERY W NASZYM SKLEPIE

przesuń i zobacz więcej