Herb miasta. Fot. poznan.pl

Kontrowersje wokół logo Poznania. Miasto wycofuje się z nowej identyfikacji wizualnej?

Niedawno zaprezentowane nowe logo Poznania, które miało symbolizować nowoczesną i przyjazną tożsamość miasta, wkrótce prawdopodobnie zniknie z oficjalnych materiałów. W połowie maja miasto Poznań przedstawiło nową identyfikację wizualną wraz z hasłem „Jesteś u siebie”. Logo, inspirowane herbem miasta, miało na celu podkreślenie wartości takich jak kompaktowość, przyjazność, duma i wolność. Twórcy wyjaśniali, że litera „P” w logo nawiązuje do postaci Piotra i Pawła z herbu, a po obróceniu przypomina otwarty dom, mający odzwierciedlać przyjazną naturę miasta.

Zmiana identyfikacji wizualnej była motywowana tym, że poprzednia strategia, znana jako POZnan*, miała już 15 lat i wymagała odświeżenia. Nowe logo miało stać się „dekoracją” miasta, symbolizującą jego piękno i nowoczesność. Mimo ambitnych planów, logo szybko spotkało się z ogromną falą krytyki. Choć początkowo miasto promowało je poprzez wywiady i wydarzenia, w czerwcu zaczęto wycofywać się z tego pomysłu. Władze miasta zaczęły określać nowe logo jako „propozycję”, która miała jedynie otworzyć dyskusję na temat rebrandingu.

Stare i nowe logo. Fot. poznan.pl

logo poznania


Wkrótce później pracę stracił pełnomocnik ds. marki miasta, który z prezydentem Jackiem Jaśkowiakiem prezentował logo na konferencji Impact. Tego faktu włodarze nie sugerują jednak łączyć z gigantyczną krytyką osławionej już identyfikacji z przewróconym „P”. Na początku sierpnia logo zniknęło z oficjalnych mediów społecznościowych miasta, a jego miejsce zajął tradycyjny herb Poznania. Przedstawiciel Gabinetu Prezydenta wyjaśnił, że powrót do herbu ma związek z promocją wystawy poświęconej jego historii. Przyznał także, że wciąż obowiązującym logo jest POZnan*.

logo poznania
Dawne logo. Fot. Drozdi-Pn, Domena publiczna. Wikimedia Commons

Zdezaktywowana została już strona markapoznan.pl, która wyjaśniała całą nową strategię, a zgodnie z doniesieniami Gazety Wyborczej, wkrótce logo zostanie usunięte z oficjalnej strony internetowej miasta. Kontrowersje wokół nowej identyfikacji wizualnej sprawiły, że Komisja Rewizyjna Rady Miasta Poznania postanowiła przyjrzeć się wydatkom na stworzenie nowej strategii, które wyniosły kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Źródło: epoznan.pl, wirtualnemedia.pl

Czytaj też: Identyfikacja wizualna | Poznań | Logo | whiteMAD na Instagramie