Kosztował 2 mld zł! Terminal Baltic Hub w Gdańsku został otwarty

Baltic Hub to nowy terminal kontenerowy, który został otwarty w Gdańsku. Dzięki inwestycji gdański terminal znajdzie się wśród największych w Europie i będzie mógł obsługiwać największe statki kontenerowe.

Projekt terminalu T3 został zrealizowany przez konsorcjum firm, w którym kluczową rolę odegrał Budimex we współpracy z DEME Dredging. Inwestycja obejmuje spektakularne przedsięwzięcia inżynieryjne, takie jak utworzenie sztucznej wyspy, pogłębienie dna morskiego oraz budowę głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra. Cały obszar terminalu został zaprojektowany na 36 hektarach, które wyznaczono poprzez odzyskiwanie morskiej przestrzeni – kiedy jeszcze jesienią 2022 roku kawałek ten pokrywało morze. Aby zalądowić 36 hektarów morskiej przestrzeni na potrzeby T3 trzeba było wykorzystać 4,3 miliona metrów sześciennych piasku, 60 tysięcy metrów sześciennych betonu i ponad 17,5 tysięcy ton stali.

Nie tylko konstrukcja nabrzeża przyciąga uwagę, ale także wdrożenie najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. W ramach inwestycji zakupiono aż 7 nowoczesnych suwnic nabrzeżowych STS (Ship-to-Shore) oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG (Rail Mounted Gantry). Wysokość tych suwnic, sięgająca od 96 do 140 metrów (w zależności od konfiguracji), świadczy o skali i zaawansowaniu technologii, które mają umożliwić bezpieczny oraz efektywny załadunek i rozładunek towarów. Dzięki zastosowaniu systemów zdalnego sterowania, operatorzy mogą pracować w zoptymalizowanych warunkach, co jest kluczowe w kontekście ciągłości operacji przez 365 dni w roku.

Dziś świętujemy inaugurację T3, jednej z największych inwestycji portowych w regionie Morza Bałtyckiego. To wydarzenie nie tylko napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski, ale również umacnia pozycję kraju jako strategicznego uczestnika globalnego handlu – powiedział podczas ceremonii otwarcia terminalu prezes Baltic Hub Jan Van Mossevelde.

Baltic Hub jest największym polskim terminalem kontenerowym i jedynym terminalem głębokowodnym na Bałtyku. Prace prowadzone były w systemie 24/7, z zaangażowaniem ponad 500 specjalistów, a także z poszanowaniem środowiska naturalnego i otaczającej przestrzeni. Na etapie realizacji zastosowano na przykład nowoczesne rozwiązania ograniczające hałas oraz systemy zabezpieczające ssaki morskie przed efektami prac hydrotechnicznych.

W ubiegłym roku obsłużyły kontenery o wielkości prawie 3,3 mln TEU. To jest absolutny rekord w historii Polski i Baltic Hub ma w tym znaczący udział (2,2 miliona TEU). Co więcej, dane pokazują, że w roku 2024 r. wartość naliczonych ceł, akcyzy i podatku VAT to blisko 56 miliardów złotych, czyli o blisko miliard złotych więcej niż rok wcześniej. To nie są zwykłe liczby. To jest dowód na to, że polska gospodarka morska bardzo dynamicznie się rozwija. I chcemy, żeby ten rozwój był jeszcze szybszy – powiedział sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Dzięki nowej inwestycji Baltic Hub będzie mógł obsłużyć rocznie nawet 4,5 mln TEU. Taka wielkość odpowiada połowie mocy przeładunkowej terminalu kontenerowego w Hamburgu i jednej trzeciej mocy przeładunkowej terminali w Antwerpii-Brugii i Rotterdamie.

źródło: Budimex, UM Gdańsk

Czytaj też: Gdańsk | Ciekawostki | Polecane | Architektura w Polsce | whiteMAD na Instagramie

fot. Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl