Koszula bliska ciału. Moda bliska sercu – edytorial Joanny Organiściak

Joanna Organiściak jest absolwentką Farmacji Akademii Medycznej we Wrocławiu oraz Krakowskiej Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru. Jej edytorial to zestawienie eleganckich wzorów i skromnej scenerii.

W świetle architektury, przeciwnościach asymetrii i matematycznej precyzji, tworzy sylwetki, w których jej analityczny zmysł kocha prostotę. Najprostsze rozwiązania w modowym showbiznesie, to często duże wyzwanie. Monochromatyczne projekty skrywają głęboką wyobraźnię Projektantki. W nich często kryją się pytania o osobowość, kulturę i skomplikowane zagadki ludzkich uczuć, odmienne w różnych wymiarach rzeczywistości.

W swoich projektach możliwości przekłada na prostotę intuicji, w której ukrywa zagadki ludzkiego umysłu. W szlachetnych materiałach: wełnach, bawełnach i jedwabiu koncentruje się na detalach i nowoczesności.

Od stóp do głów to związane z Nią hasło. Przygoda w modzie zaczyna się od butów a podróż w modę – od pierwszego kroku w Osobowość.

Swoim wyrafinowanym krawiectwem, harmonią i kunsztem strojów wygrała w finale XXII edycji Międzynarodowego Konkursu dla Projektantów Ubioru Złota Nitka. Postawiła na ponadczasową, ciemno-białą klasykę. Złota Nitka to najstarszy i najbardziej prestiżowy konkurs dla młodych projektantów w Polsce. Prezentowali w nim swoje projekty m.in.: Maciej Zień, Agata Wojtkiewicz, Monika Onoszko, Łukasz Jemioł, Maria Wiatrowska, Dawid Tomaszewski czy duet Paprocki&Brzozowski.

Kolekcja “Identity”, którą Joanna Organiściak podbiła serca jurorów konkursu w Łodzi, została nagrodzona w Budapeszcie przez Budapest Metropolitan University of Applied Sciences. Nagrodą był staż na tej cenionej na Węgrzech uczelni.

Dzięki reinterpretacji podstawowych form ubioru, asymetrycznym formom i plisowaniom, a także cięciom w surowych wykończeniach nadającym świeżość i lekkość tradycyjnym formom sylwetki podbiła modowe serca jurorów w finale 35 konkursu o „Srebrną Pętelkę”. Jak mówiła przewodnicząca jury, legenda polskiej mody Grażyna Hase „ze względu na wysoki poziom wydarzenia była duża trudność wyboru jednej jedynej kolekcji”. Projektantka jednogłośnie zdobyła Srebrną Pętelkę i Nagrodę Główną ufundowaną przez Międzynarodowe Targi Poznańskie (bezpłatny pokaz i stoisko na targach wiosennych) oraz złoto-bursztynową biżuterię Aleksandra Gliwińskiego. Pracę nad kolekcją letnią połączyła z przygotowaniami do kursu na Akademii Sztuk Pięknych w Budapeszcie (wyróżnienia otrzymanego podczas konkursu European Fashion Union).

Otrzymała wiele wyróżnień: m.in. od Łukasza Jemioła czy Hush Warsaw, Silesia Fashion Day oraz zaproszenie na mediolański tydzień mody. Rada Wysokich Krawców doceniła ją za kreatywność i wizjonerstwo.

Sukcesy zmobilizowały Projektantkę również do opracowania technologii produkcji ręcznej jej autorskiego obuwia. Udany debiut zachęcił ją do wzięcia udziału w kolejnych konkursach.

Dziś tworzy autorską linię odzieży i dodatków inspirowanych problemami współczesnych czasów oraz medycyną, która jest Jej bliska.

Jej wizytówką, która stała się uznana w branży modowej jest kolekcja Identity, zainspirowana filmem Wima Wendersa pt. Notatki o strojach i miastach. Zanim jednak powstała kolekcja, projektantka stworzyła autorskie propozycje butów, które miały ją uzupełniać. Tak narodziła się nowa pasja i droga, którą zamierza podążać.

Identity to przestrzeń pomiędzy wyobrażeniem o osobie, a realnym „ja”. Jest to moda przemyślana, jak wizja i sens.

Kontynuacją kolekcji jest Winter Identity, którą zaprezentowano podczas Winter Stories – Hush Warsaw w 2015 roku. Po raz kolejny projektantka sięgnęła do dekonstrukcji i niejednoznaczności, w zabawie formą w przemyślany i zaplanowany sposób. Autorka pozostaje wierna swoim przekonaniom, a jej kolekcja pozwala swobodnie łączyć projekty z elementami poprzedniej kolekcji.

Zaproszenie do strefy Fashion Stage na Open’er Festival w 2016 roku, zaowocowało pokazem dla szerszej publiczności kolekcji: „Identity”, „Winter Identity” oraz premierowo – najnowszej – „In-Between”. Kolekcja In-Between powstała z potrzeby zatrzymania czasu. Odnajdujemy w niej próby uchwycenia bytu pomiędzy teraźniejszością a przeszłością. Inspiracją do powstania kolekcji stała się muzyka Trevora Morrisa, która tworzona współcześnie potrafi przenieść w odległe czasy.

W kolekcji zestawiono dwie odsłony jedwabiu: ciężki i surowy – z lekkim i przeźroczystym.

Charakterystyczne dla kolekcji dwuwarstwowość projektów oraz rozcięcia, których warstwy tak jak przeszłość i teraźniejszość, współistnieją i przeplatają się. Kolekcja utrzymana jest w czarnej kolorystyce, a jedynym jasnym akcentem jest biała koszula -znak rozpoznawczy marki. W kolekcji pojawiają się m. in.: sylwetka z płaszczem z surowego jedwabiu – nawiązująca do kontusza, odsłaniające plecy asymetryczne i wielowarstwowe sukienki z czarnej bawełny Piumino i przeźroczystego jedwabiu, dwuwarstwowe spodnie z rozcięciami oraz asymetryczna koszula.

W 2017 roku kolekcja „Transitions” została zaprezentowana podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz Cracow Fashion Week. Inspirowana modelką Elliott Sailors, kobietą, która nie boi się wyzwań i kreatywnie podchodzi do wyzwań jakie stawia przed nią życie, kolekcja swobodnie przemieszcza się pomiędzy szerokim obszarem kobiecości i męskości. Wśród sylwetek odnajdziemy pełny zakres garderoby począwszy od awangardowego kostiumu kąpielowego, poprzez marynarki: asymetryczną odważnie odsłaniającą ramię i biodro, czy też prostą ze zmysłowym pęknięciem na plecach, po koszulę z bardzo głębokim dekoltem i sukienkę – kamizelkę.

Obecnie efektem inspiracji emocjami przeżyć związanych ze śmiercią, rozstaniem jest kolekcja „Mourning”. Wszystkie emocje towarzyszące doświadczeniom takim jak: jak strata, samotność, złość czy nienawiść znalazły swoje odzwierciedlenie w konkretnych elementach kolekcji. Głęboka i emocjonalna wizja mody, wzbogacona została autentycznymi przeżyciami.

Joanna Organiściak jest absolwentką Farmacji Akademii Medycznej we Wrocławiu oraz Krakowskiej Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru. Debiutowała w 2015 roku swoją dyplomową kolekcją Identity. Projektantka prowadzi sprzedaż kolekcji poprzez własny sklep internetowy www.joannaorganisciak.com oraz platformę www.utopiast.com wspierającą początkujących twórców mody ponadczasowej. Projekty Joanny Organiściak można też kupić w kilku butikach w Polsce.

Edytorial: „MOURNING”

Photographer:  Marta Pociecha

Model: Patrycja Krzywoń

Model: Rafał Andrusiewicz

MUA: Ula Kurowska

Designer: Joanna Organiściak

Style: Hagne