Kraków: chcą wyłączyć sygnalizację, by dać priorytet pieszym i tramwajom

Decyzję o tym, by wyłączyć sygnalizację podejmą radni. Rozwiązanie omawiane będzie podczas posiedzenia zespołu do spraw bezpieczeństwa i organizacji ruchu.

Drogowcy mają wyłączyć sygnalizację świetlną  na skrzyżowaniu ulic Dietla, Krakowskiej i Stradomskiej. Jego celem jest dalsza poprawa warunków ruchu na skrzyżowaniu, utrzymanie priorytetu dla pojazdów transportu zbiorowego, ale także poprawa ruchu pieszego i rowerowego.

Skrzyżowanie ulic Krakowskiej i Dietla to obecnie jedyne miejsce na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do ronda Grzegórzeckiego objęte pełną sygnalizacją świetlną. Z uwagi na szereg prac realizowanych na tym obszarze w przeciągu ostatnich dwóch lat wprowadzane były tu czasowe organizacje ruchu, które korzystnie wpłynęły na poprawę warunków ruchu tramwajowego. Miały one także pozytywny wpływ na organizację ruchu pieszego. Jednocześnie krakowscy drogowcy nie zaobserwowali pogorszenia się warunków bezpieczeństwa dla ruchu drogowego.

Obecnie sygnalizacja świetlna w tym miejscu utrudnia utrzymanie priorytetu dla transportu publicznego. Nie pomogła próba zmian w algorytmie systemu zarządzania światłami. Kiedy większy priorytet zyskiwały tramwaje – dłużej na światłach musieli stać piesi i kierowcy aut.


Dlatego, aby usprawnić i wyeliminować istniejące nieudogodnienia, trwają obecnie analizy i rozmowy na temat możliwości wyłączenia sygnalizacji świetlnej w tym miejscu. Równolegle z prowadzoną analizą przygotowywana jest również koncepcja wprowadzenia rozwiązań towarzyszących z zakresu organizacji ruchu drogowego – czytamy w komunikacie Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Celem tych zmian będzie, zapewnienie bezpieczeństwa ruchu przy braku sygnalizacji świetlnej. Szczegółowe rozwiązania będą omamiane na Zespole ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu w skład którego wchodzą przedstawiciele Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, policji, Straży Miejskiej Miasta Krakowa, Zarządu Transportu Publicznego, Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu.

Czytaj też: Kraków | Urbanistyka | Komunikacja miejska | whiteMAD na Instagramie

źródło: UM Kraków, Zarząd Dróg Miasta Krakowa