Usunięcie reklam to nie wszystko. Kraków nakazuje likwidację nośników

Kraków nakazuje likwidację nośników pozostałych po usunięciu reklam. 30 czerwca w Krakowie zakończył się okres dostosowawczy tzw. uchwały krajobrazowej. Należy pamiętać, że zgodnie z prawem wszystkie elementy konstrukcyjne, na których funkcjonowały reklamy i banery, powinny zostać zdemontowane.

W związku z pojawiającymi się pytaniami przedsiębiorców, dotyczącymi przyszłości konstrukcji, na których umieszczane były reklamy informujemy, że o konstrukcji reklam stanowi artykuł 16 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – czytamy w komunikacie UM Kraków.

W art.2 16b można znaleźć definicję „tablicy reklamowej”. Należy przez nią rozumieć „przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności baner reklamowy, reklamę naklejaną na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniach, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem”.

Z kolei podpunkt 16c definiuje pojęcie „urządzenia reklamowego”. Zgodnie z zapisami ustawy, należy przez nie rozumieć „przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa”.

Na pełne efekty działania uchwały krajobrazowej trzeba jeszcze poczekać. Odsłonięte miejsca za bilbordami to często tereny prywatne, a ich posprzątanie wymaga podjęcia dodatkowych działań.

Jednak dzięki współpracy z mieszkańcami, staramy się reagować jak najszybciej. Strażnicy miejscy monitorują sytuację i działają na bieżąco. Jeśli zauważysz teren, który wymaga interwencji, zgłoś to pod numer straży miejskiej: 986 – czytamy dalej w komunikacie na stronie krakow.pl.


Kraków nakazuje likwidację nośników

Uchwała krajobrazowa, która 1 lipca weszła w życie, przyczynia się do poprawy estetyki miejskiej i odpowiada na oczekiwania mieszkańców. Nie zawsze jednak usunięcie reklamy oznacza likwidację jej “rusztowania”. Miasto stara się reagować na ewentualne nieuporządkowane przestrzenie.

Uchwała krajobrazowa odsłoniła nowe, niedostrzegane dotąd przestrzenie. Jednak zdarzają się przypadki, w których pożądany efekt nie będzie widoczny od razu. Odkryte miejsca to niejednokrotnie tereny prywatne, a ich posprzątanie wymaga dodatkowych działań.

Przepisy egzekwuje Wydział Architektury UMK oraz ZDMK. W wydziale utworzono dwa referaty, które zajmują się tylko tym zadaniem. Jedną z ostatnich interwencji, którą przeprowadzono jest usunięcie alei nielegalnych reklam z płotu Parku Zdrojowego. Pisaliśmy o tym TUTAJ.

Efekty istnienia Parku Kulturowego można teraz zobaczyć na własne oczy. Publikujemy zdjęcia PRZED i PO, na których widać odsłonięte witryny i znikające bannery. To pierwszy krok do pozytywnych zmian w przestrzeni publicznej. Kolejnym będzie projektowanie atrakcyjnych witryn. Przykłady zmian w tej ostatniej kwestii możecie zobaczyć w naszych artykułach klikając TUTAJ. Niech to, co wydarzyło się w Nowej Hucie dzieje się też w całej Polsce!

Czytaj też: Kraków | Ciekawostki | Miasto | Elewacja | whiteMAD na Instagramie

fot. ŁADny Kraków, facebook.com/ladnykrakow