Kraków: tramwaj do Mistrzejowic z zielonym torowiskiem

Miasto Kraków zapowiedziało, że nowy tramwaj do Mistrzejowic będzie w większości zbudowany z zielonego torowiska. Powierzchnię między szynami wypełnią maty z rozchodnikami. To tańsza alternatywa dla tradycyjnego trawnika.

Zielone torowiska powstają w polskich miastach od lat. Oczywiście chcielibyśmy, aby możliwie każde torowisko posiadało takie rozwiązania. Zielone torowiska umożliwiają filtrację zanieczyszczeń, w pewnym stopniu ograniczają hałas.

Dlatego projektując KST IV partner prywatny podjął zobowiązanie: w obszarze torowiska, wszędzie tam, gdzie to tylko technicznie możliwe, zamiast betonu lub tłucznia pojawi się zieleń. I to w wyjątkowej odsłonie – czytamy w komunikacie na stronie krakow.pl.

Zamiast tradycyjnie sianej trawy, torowisko ozdobią maty rozchodnikowe uwzględniające roślinność odporną na suszę. Wiosną i latem rozchodniki pięknie kwitną, tworząc kolorowy kobierzec, a jesienią wybarwiają się na brązy i czerwienie. Cieszą więc oko niezależnie od pory roku. Co ważne, montaż mat rozchodnikowych zajmuje niewiele czasu i jest niezwykle łatwy. A efekt? Jest widoczny od razu – nie trzeba czekać aż zieleń wykiełkuje.


Ponadto maty rozchodnikowe są łatwe i niedrogie w utrzymaniu – nie trzeba ich kosić ani regularnie podlewać, bo są odporne na suszę. Kraków przytacza też dane z Warszawy, gdzie Tramwaje Warszawskie obliczyły, że utrzymanie zielonego torowiska z mat rozchodnikowych o długości 1 metra jest tańsze od utrzymania trawnika na takiej samej długości o około 85 złotych rocznie.

Tramwaj do Mistrzejowic to nowa, licząca około 4,5 km długości linia, której uruchomienie planowane jest na 2024 rok. Linia pozwoli mieszkańcom docierać do centrum o około 10 minut.

Czytaj też: Komunikacja miejska | Kraków | Ciekawostki | Ekologia | whiteMAD na Instagramie

źródło: UM Kraków