Kraków: zaniedbany teren pod estakadą kolejową zmieni się w park

Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie podpisał umowę z wykonawcą projektu pierwszego etapu parku Kolejowego. Park powstanie na niewykorzystanym terenie pod estakadą kolejową.

Pierwszy etap obejmie odcinek od ulicy Kopernika do ulicy Grzegórzeckiej. W ramach prac wykonane zostaną nawierzchnie betonowe i sieci (przyłącza elektryczne i wodno-kanalizacyjne) oraz elementy małej architektury. Pierwszy etap budowy parku pochłonie prawie 3 mln zł.

Umowa podpisana została w ramach zamówienia z wolnej ręki z uwagi na konieczność zarezerwowania środków w bieżącym roku, co daje możliwość jak najszybszego rozpoczęcia prac w terenie. Jest to zadanie o dużym znaczeniu, stąd priorytetem było rozpoczęcie całego procesu jeszcze w tym roku. Rozpoczęcie prac w terenie uzależnione jest od działań PKP, ale podpisana już umowa daje możliwość jak najszybszej ich realizacji.

Zgodnie z założeniem w pierwszym etapie (od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej) pojawią się: strefa izolacyjnej zieleni, plac zabaw w postaci miasteczka kolejowego, ogród sensoryczny i psia strefa.

Park Kolejowy w Krakowie


W centrum Krakowa XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiły dwie estakady, o łącznej długości 700 metrów. Na obiektach budowano dodatkowe tory i nowy przystanek Kraków Grzegórzki. Pod torami, w miejscu nasypu, pomiędzy filarami estakad, powstała nowa przestrzeń o wielkości niemal trzech boisk piłkarskich. Z terenu będą korzystać krakowianie. Projekt przygotowany przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie zakłada budowę tutaj długiego parku, który będzie poprzecinany strefami aktywności i relaksu. W pełnej skali projekt zakłada wykorzystanie miejsca nasypów kolejowych, dzięki którym będzie można zbudować zatopione w zieleni ciągi pieszo-rowerowe. Aby zbudować park pod estakadą kolejową miasto musiało podpisać umowę dzierżawy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe.

Estakady i nowe tory kolejowe w centrum stolicy Małopolski to efekt projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja za przeszło 1 mld zł, jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Przedsięwzięcie zapewni sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń. Estakady zbudowała firma Budimex.

źródło: UM Kraków

Czytaj też: Ekologia | Ciekawostki | Zieleń | Kolej | Kraków | whiteMAD na Instagramie

źródło: PKP PLK, Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie