To już pewne. Teren pod nową estakadą zostanie wypełniony zielenią i strefami do odpoczynku. Miasto właśnie podpisało umowę.

Wkrótce mieszkańcy Krakowa zyskają 20 tysięcy m kw. nowej powierzchni do rekreacji. Teren udało się wygospodarować dzięki budowie estakady kolejowej – park wypełni przestrzeń pod kolejową konstrukcją. Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z krakowskim Zarządem Zieleni Miejskiej na dzierżawę pierwszego terenu pod estakadą wzdłuż ul. Blich. Będą tam trasy dla pieszych i rowerzystów, zieleń i strefy do wypoczynku, zabaw i spotkań.

Podpisywana dziś umowa to dowód na to, że kolejowe inwestycje nie tylko skracają czas przejazdów, zwiększają komfort podróży i likwidują wykluczenie komunikacyjne, ale również korzystnie zmieniają warunki życia w Krakowie. Dzięki inwestycjom rządowym mieszkańcy zyskają atrakcyjne miejsca do spędzania wolnego czasu – powiedział minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

To jedno z pierwszych porozumień, które zakłada warstwowy podział przestrzeni użytkowej. Umowa będzie obowiązywać od 1 lipca przez 10 lat. W tym czasie samorząd będzie zobowiązany do urządzenia i utrzymania terenu pod obiektami kolejowymi. Kolejne obszary będą przekazywane przez PLK etapami, wraz z postępem prac budowlanych.

W centrum Krakowa XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiły dwie estakady, o łącznej długości 700 metrów. Na obiektach są budowane dodatkowe tory i nowy przystanek Kraków Grzegórzki. Pod torami, w miejscu nasypu, pomiędzy filarami estakad, powstała nowa przestrzeń o wielkości niemal trzech boisk piłkarskich. Z terenu będą korzystać krakowianie. Projekt przygotowany przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie zakłada budowę tutaj długiego parku, który będzie poprzecinany strefami aktywności i relaksu.

Estakady i nowe tory kolejowe w centrum stolicy Małopolski to efekt projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja za przeszło 1 mld zł, jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Przedsięwzięcie zapewni sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń. Estakady zbudowała firma Budimex.

Czytaj też: Ekologia | Ciekawostki | Zieleń | Kolej | Kraków | whiteMAD na Instagramie

źródło: PKP PLK, Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie