Dworzec kolejowy Rokiciny znajduje się w miejscowośći Rokiciny-Kolonia w województwie łódzkim. Jego oficjalne otwarcie nastąpiło w 1846 roku. Zabytkowy obiekt wkrótce odzyska blask.
Dworzec Rokiciny znajduje się na linii kolejowej nr 1 łączącej Warszawę Zachodnią z Katowicami. To odcinek dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Bryła budynku charakteryzuje się stylem klasycystycznym, jednak przez dziesięciolecia budynek nie był remontowany. Wkrótce to się zmieni – kolejarze już przekazali obiekt wykonawcy.
To jeden z najstarszych dworców kolejowych w Polsce. Budynek pochodzi bowiem z 1846 roku. Kolejarze planują, że dzięki remontowi jego elewacja będzie wyglądała jak dawniej – zyska beżowy kolor. Odtworzeniu oraz konserwacji zostaną poddane liczne detale architektoniczne. Tutaj warto zwrócić uwagę na secesyjne elementy, którymi mocowano lampy oraz tak zwane repery – niewielkie znaki geodezyjne w formie tabliczek. Przed wejściem głównym pojawią się odnowione semaforowo mocowane, stylizowane na historyczne zegary. Całość będzie podświetlona nocą.
Nowe oblicze zyska wnętrze. Projekt zakłada, że ściany holu będą częściowo wykończone płytką, której faktura będzie imitować drewno. Górna partia wnętrza pomalowana zostanie na biało. Całość ma kontrastować z szarą posadzką, którą na obrzeżach zdecydowano się wykończyć płytkami o wspomnianej już fakturze.
Oświetlenie wnętrza zaprojektowano, zgodnie z obowiązującymi trendami, w formie szyny z reflektorami kierunkowymi. Hol będzie wyposażony w ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz gabloty informacyjne. Przygotowano również miejsca na ustawienie biletomatów oraz automatów z przekąskami. W sąsiedztwie holu-poczekalni będą się mieścić toalety. We wnętrzach dworca zdecydowano się na zachowanie oryginalnych pieców kaflowych oraz zdobionych drzwiczek rewizyjnych. Zostaną one poddane konserwacji i renowacji – informuje biuro prasowe PKP S.A.
Podczas remontu wykonane zostanę prace, dzięki którym obiekt zyska rozwiązania ułatwiające poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, pojawią się ścieżki prowadzące dla niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz kontrastowa kolorystyka wnętrz. Chodniki w otoczeniu dworca będą wyprofilowane w ten sposób, żeby umożliwić swobodny dostęp do budynku. Nowością w sąsiedztwie dworca będzie miejsce parkingowe dla osoby z niepełnosprawnością oraz specjalnie przystosowane toalety.
Kolejarze zapowiadają też montaż kamer oraz zastosowanie rozwiązań technologicznych, które ograniczą zużycie energii. Obiekt ogrzewany będzie za pomocą kotłowni gazowej, oświetlenie wykonane zostanie w technologii LED. Zmieni się też otoczenie budynku. Prócz nowych chodników i nawierzchni pojawi się nowa zieleń.
Przebudowa dworca w Rokicinach to koszt 12,13 mln złotych brutto. Jest ona dofinansowana z budżetu państwa – czyli z pieniędzy wszystkich podatników. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac jest Global Budownictwo sp. z o.o. z Częstochowy, a dokumentację projektową opracowała pracownia PAKA ARCHITEKCI ze Skierniewic. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych po przebudowie to druga połowa 2024 roku.
źródło: PKP S.A.
Czytaj też: Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Cegła | Elewacja | whiteMAD na Instagramie
Przesuń suwak PRZED i PO: