PKP S.A. zakończyły gruntowną przebudowę historycznego dworca kolejowego Toruń Wschodni. Dzięki temu przedsięwzięciu obiekt z początku XX wieku został dostosowany do współczesnych potrzeb, nie tracąc przy tym swojego unikatowego, neogotyckiego uroku. Renowacja ta jest dowodem na to, że z poszanowaniem tradycji można stworzyć przestrzeń odpowiadającą wyzwaniom współczesności.
Wybudowany w 1909 roku dworzec Toruń Wschodni stanowi jeden z kilkunastu reprezentacyjnych obiektów wznoszonych między 1903 a 1912 rokiem na Pomorzu, Powiślu, Warmii i Mazurach. Jego neogotycki styl nawiązuje do ikonografii gotyckich ceglastych budowli, które były wizytówką tamtejszej architektury. Projekty niektórych z tych obiektów powstały pod kierunkiem tego samego architekta, który współtworzył gdański Dworzec Główny – Paula Thoemera. Dzięki starannym pracom renowacyjnym historyczny blask dworca został przywrócony, umożliwiając odbudowę więzi pomiędzy minioną epoką a współczesnymi standardami.
Odnowienie architektonicznych detali
Głównym elementem inwestycji była kompleksowa renowacja elewacji, z której usunięto usterki i uzupełniono ubytki w oryginalnej cegle. Fachowcy przyłożyli szczególną uwagę do detali – odrestaurowano schody od frontu budynku, a stolarka okienna i drzwiowa została wykonana na wzór historyczny. Nie pominięto również zdobień – odrestaurowane herby oraz imponujące witrażowe okno nad głównym wejściem podkreślają kunszt architektoniczny pierwotnej konstrukcji. Podobnie jak inne zabytkowe obiekty, takie jak Iława Główna, Pszczółek czy Szymankowo, dworzec Toruń Wschodni zachwyca dbałością o każdy szczegół.
Fasada dworca Toruń Wschodni na zdjęciu z 2006 r. Po lewej herb Torunia, po prawej herb Pomorza, u góry godło Polski:
Nowoczesne rozwiązania
W ramach modernizacji odnowiono również wnętrza dworca, wprowadzając nowoczesną stylistykę, która harmonijnie współgra z historycznymi elementami. Przestronny hol dworcowy, pełniący funkcję poczekalni, został wyposażony w ławki, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Na obu końcach hali zachowały się odrestaurowane witraże, które dopełniają historycznego charakteru obiektu. Nowe toalety oraz specjalnie przygotowany pokój dla opiekuna z dzieckiem zdecydowanie podnoszą komfort korzystania z budynku. Wkrótce do kompleksu dołączy również lokal convenience oraz przestrzeń przeznaczona na hostel.
Renowacja dworca została przeprowadzona z myślą o osobach o ograniczonej mobilności. Wdrożono rozwiązania takie jak dotykowe tablice z planami, oznaczenia w alfabecie Braille’a, dedykowane ścieżki dla osób niewidomych oraz urządzenia wzmacniające działanie aparatów słuchowych przy kasach. Obniżone blaty kasowe i zainstalowane windy zapewniają komfort również osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.
Dodatkowo, przedsięwzięcie przyczyniło się do podniesienia efektywności energetycznej budynku. Nowoczesne, energooszczędne oświetlenie sterowane automatycznie, odnowiona stolarka okienna i drzwiowa, a także wewnętrzne ocieplenie obiektu pozwalają na ograniczenie strat ciepła. Inwestycja uwzględnia również rozwiązania proekologiczne – przy dworcu powstał zbiornik do zbierania deszczówki, której oczyszczona woda trafia do spłukiwania toalet.
Znaczenie inwestycji dla miasta
Przebudowa dworca Toruń Wschodni to jedna z kluczowych inwestycji realizowanych w mieście. Równolegle modernizowany jest także dworzec Toruń Miasto, dzięki czemu mieszkańcy i podróżni mają szansę korzystać z modernizowanych, historycznie osadzonych obiektów. Jak podkreślił Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.: „Dworzec Toruń Wschodni to jedna z dwóch inwestycji realizowanych w tym mieście, dzięki którym Toruń odzyska dwa niezwykle atrakcyjne budynki z podkreślonymi historycznymi detalami.”
Znaczenie inwestycji podkreśla także lokalizacja stacji – ulokowanej na trasie łączącej województwa warmińsko-mazurskie i wielkopolskie, z której codziennie odjeżdża sześć pociągów PKP Intercity kierujących się do Olsztyna i Poznania. Całkowity koszt przedsięwzięcia wyniósł 42 mln złotych brutto, a projekt został dofinansowany ze środków budżetu państwa. Inwestorem pozostają Polskie Koleje Państwowe S.A., realizując projekt opracowany przez Transprojekt Gdański sp. z o.o., z pracami wykonanymi przez Budimex S.A. Renowacja dworca jest częścią większego projektu BiT City II, realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz władzę miasta.
źródło: PKP S.A.
Czytaj też: Dworzec kolejowy | Wnętrza | Metamorfoza | Historia | Toruń | Elewacja | whiteMAD na Instagramie