Malwina Konopacka

Malwina Konopacka zaprojektowała dla marki Glenfiddich

Artystka Malwina Konopacka wzięła udział w globalnej kampanii Glenfiddich Grande Couronne. W ramach tej współpracy przygotowała unikalne dzieło, które będzie można wylicytować podczas aukcji w domu aukcyjnym DESA Unicum.

Whisky i sztuka funkcjonują w podobnych światach – czerpiących z rzemiosła, kreatywności i poszukiwania nieszablonowych rozwiązań. Produkcja whisky jest sztuką samą w sobie, a mistrzowie słodowania są artystami, którzy w oparciu o tradycyjne metody produkcji potrafią zderzyć ze sobą różne światy, tworząc zupełnie innowacyjny produkt, taki jak m.in. 26-letnia Grande Couronne. Dzięki leżakowaniu przez niemal ćwierć wieku w szkockiej destylarni oraz finiszowaniu w niezwykle rzadkich beczkach po francuskim koniaku, Grande Couronne wyróżnia tradycyjny smak szkockiej whisky przełamany słodkimi nutami francuskiego trunku. Można zatem powiedzieć, że nowa single malt, która w marcu dołączyła do prestiżowej serii Grand, to zderzenie tych dwóch kultur – francuskiej i szkockiej – widzianych przez pryzmat sztuki renesansu. Wyrazem takiego spojrzenia są współprace z artystami z całego świata, w tym z Malwiną Konopacką, która w ramach globalnej kampanii stworzyła dla marki Glenfiddich autorską interpretację ozdobnego motywu filigree, charakterystycznego dla opakowania i butelki Grande Couronne.

Malwina Konopacka to uznana artystka, którą wyróżnia niebanalne podejście do sztuki, łączące rzeźbę, wzornictwo i ilustrację. Na co dzień tworzy ceramikę użytkową o charakterystycznym designie. Najbardziej znanym projektem Malwiny Konopackiej jest seria OKO, składająca się z unikalnych wazonów w różnych wersjach kolorystycznych, które bardzo szybko znalazły uznanie wśród polskich i zagranicznych odbiorców. Późniejsze, bardziej eksperymentalne projekty (m.in. modułowe totemy czy instalacja Fontanna), to obiekty na granicy sztuk wizualnych i designu. Właśnie taka jest również interpretacja niezwykle precyzyjnego, złotego filigree Jeana-Charlesa Desevre, który został umieszczony na nowych butelkach sygnowanych logotypem złotego jelenia.

W ramach współpracy Malwina Konopacka wykonała nowoczesne, minimalistyczne dzieło, w którym połączyła elementy metalowe z ceramicznymi. Całość wyróżnia oryginalna forma i bogata gama kolorów. To licząca dwa metry wysokości krata wpisana w stalową ramę, do której przymocowane są kontrastujące ze sobą kolorowe kulki i precle. Projekt nawiązuje do sztuki użytkowej. Może być wykorzystany do aranżacji nie tylko domowej przestrzeni (jako stojąca instalacja lub parawan), ale też publicznej.

Malwina Konopacka
Malwina Konopacka

Chciałam stworzyć unikatowy obiekt, oparty na zabawie formą i artystycznym twiście w stosunku do oryginalnej wersji filigree, osadzając go jednocześnie we współczesnych trendach sztuki i designu. Łącząc ceramikę – którą zajmuje się na co dzień – z formą parawanu zrobiłam obiekt, który może być formą dekoracji przestrzennej lub pełnić funkcję dzielenia przestrzeni. Bardzo się cieszę, że miałam możliwość pracy nad tym obiektem przy współpracy z marką, która mając tak długą tradycję nie boi się nowych wyzwań i nowoczesnych interpretacji – mówi Malwina Konopacka.

Dzieło Malwiny Konopackiej trafi w październiku na aukcję designu w domu aukcyjnym DESA Unicum. Dochód z licytacji pracy Malwiny zostanie w całości przekazany na Projekt 160/160 Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. W ramach projektu zainicjowanego wspólnie z Zachętą, Towarzystwo – z okazji 160. rocznicy swojego istnienia – ufunduje 160 stypendiów artystkom i artystom, którzy stają dziś przed ogromnym wyzwaniem, jak kontynuować swoją twórczość.

Glenfiddich w języku gaelickim oznacza Dolina Jeleni, stąd głowa jelenia w logotypie tej marki whisky. Glenfiddich to najbardziej popularna whisky single malt na świecie. Swoją silną pozycję zawdzięcza wytrwałości Williama Granta i wielu pokoleń jego rodziny, która od 1887 roku prowadzi destylarnię w małym szkockim miasteczku regionu Speyside. Glenfiddich powstaje z najlepszego jęczmienia i krystalicznie czystej wody uzyskiwanej z podziemnego źródła Robbie Dhu. Niezrównany smak i aromat Glenfiddich to rezultat leżakowania w beczkach z najlepszego drewna z różnych części świata: hiszpańskich beczkach po sherry, beczkach po bourbonie z USA oraz po karaibskim rumie. Whisky Glenfiddich uzyskała od 2000 roku najwięcej nagród na najbardziej prestiżowych konkursach the International Wine & Spirit Competition oraz the International Spirits Challenge spośród wszystkich szkockich whisky single malt na świecie.

Czytaj więcej: Ciekawostki | Opakowania | Szkło | Identyfikacja wizualna | whiteMAD na Instagramie

źródło: materiały prasowe