Metamorfoza SKM Gdynia Grabówek. Stacja z lat 50-tych po remoncie!

Trwają prace modernizacyjne przy stacjach SKM mieszczących się w Gdyni, a to wymaga zmian w ich funkcjonowaniu. Od 1 października pasażerowie ponownie skorzystać będą mogli z przystanku Gdynia Grabówek. Zamknięty zostanie z kolei peron Gdynia Leszczynki.

Spółka PKP SKM Trójmiasto podjęła się w tym roku modernizacji aż 4 stacji znajdujących się w Gdyni. Mowa o przystankach Grabówek, Leszczynki, Orłowo i Gdynia Główna. We wszystkich przypadkach remont obejmuje wymianę torów a także nawierzchni peronu. Na Grabówku, w Leszczynkach i Orłowie zaplanowano także zupełnie nowe wiaty.

Wraz z końcem lata prace remontowe wchodzą w kolejny etap. Zamknięta od kwietnia stacja Gdynia Grabówek zostanie ponownie otwarta dla pasażerów. Pociągi powrócą na nią w sobotę, 1 października. Otwarty zostanie również tunel pod peronem. Nie oznacza to końca robót. Potrwają one tu jeszcze kilka miesięcy, a zakończyć się mają w I kwartale 2023 roku. Nie będą jednak już na tyle zaawansowane, by było konieczne zamykanie stacji dla pasażerów.

Jednocześnie od 1 października, wraz z otwarciem stacji Gdynia Grabówek, zamknięty dla pasażerówzostanie przystanek Gdynia Leszczynki. Jest to spowodowane rzecz jasna pracami remontowymi, do których wykonania niezbędne jest wyłączenie stacji z eksploatacji. Przez około 2 tygodnie wyłączony będzie tunel pod peronem. Dojście do terenów po północnej stronie przystanku, a więc m.in. do bazy PKP Intercity i Polregio, będzie możliwe z pominięciem tunelu. O nowej trasie PKP SKM Trójmiasto poinformuje wkrótce.


Metamorfoza SKM Gdynia Grabówek 

Stację SKM Gdynia Grabówek zbudowano w latach 50. XX wieku. Przez lata wejście do przejścia podziemnego i na sam peron stanowił wyzwanie dla osób z niepełnosprawnościami bądź wózkami. Teraz wszystko się zmienia.

Modernizacja stacji obejmuje m.in. rozbiórkę starego budynku technicznego i poczekalni, a także obecnej wiaty długości niespełna 58 metrów. W zamian powstanie wiata długości 243,5 metra, która przykryje cały nowy peron oraz pochylnię z przejścia podziemnego, która (zamiast wind) ułatwi dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności.

Pokryty popękanym asfaltem peron z 1952 roku również zostanie rozebrany. Nowy zostanie wydłużony w kierunku Gdyni Głównej i skrócony od strony Gdyni Chyloni. Dalej będzie to peron wyspowy o długości 200 metrów i zmiennej szerokości około 10 metrów. Dodatkowo obiekt będzie podwyższony z 0,76 m do 0,96 m. Na peronie pojawią się także dwa przeszklone wiatrołapy oraz mała architektura – ławki i śmietniki.

Remont obejmuje także rozbiórkę wyjść od strony ulicy Zakręt do Oksywia (od strony pętli trolejbusowej) oraz na peron wyspowy. W miejscach tych zaplanowano pochylnie i nowe wejścia na peron z przejścia podziemnego oraz od strony pętli wraz ze schodami i zadaszeniem.

Ponadto w rejonie stacji Gdynia Grabówek wymieniono tory z wykorzystaniem istniejących podkładów strunobetonowych, których stan po ocenie wizualnej określono jako dobry. Przebudowywana jest także sieć trakcyjna, w tym słupy wraz z fundamentami.

Metamorfoza SKM Gdynia Leszczynki 

Modernizacja przystanku SKM Gdynia Leszczynki obejmie m.in. wymianę szyn i tłucznia na torach po obu stronach. Najbardziej pozytywne zmiany to jednak rozbiórka starego i budowa nowego peronu, a także wymiana istniejących wiat stacyjnych.

Nowy peron będzie mieć 200 metrów długości i zostanie niemal całkowicie zadaszony. Wiata ma mierzyć 193 metry. To znaczna zmiana w stosunku do obecnej konstrukcji. Istniejący dach ma bowiem jedynie 70 metrów i nie osłania przystanku nawet w połowie.

Konstrukcja peronu będzie wykonana z żelbetowych ścianek, a antypoślizgowa nawierzchnia dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo pasażerów. Modernizacja peronu zakłada też wykonanie elementów małej architektury. Projekt będzie obejmować m.in.:

  • nowe zadaszenia nad windą oraz wejściem do przejścia podziemnego od ul. Chylońskiej,
  • ścieżki prowadzące, pola uwagi, pasy ostrzegawcze, oznakowanie strefy zagrożenia i oznakowanie schodów w obrębie peronu i dojść na przystanek,
  • montaż ławek, koszy na odpadki i wiatrołapów na peronie,
  • montaż tablic informacji pasażerskiej,
  • elementy informacji dla osób niewidomych i słabowidzących (tabliczki z informacją zapisaną alfabetem Braille’a lub pismem wypukłym).

Dodatkowo peron ma być dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową. Pasażerowie, którzy mają problem z poruszaniem się, będą mogli skorzystać z wind.

źródło: gdynia.pl / wizualizacje: gdynia.pl / zdjęcia: Przemysław Kozłowski

Czytaj też: Renowacja | Komunikacja miejska | Dworzec kolejowy | Architektura w Polsce