Metro w Krakowie to projekt, który przez lata uważany był wyłącznie za marzenie. Kolejne władze przesuwały plany związane z budową metra w Krakowie. Wszystko wskazuje na to, że zapadły wiążące decyzje, które mają sprawić, że Kraków będzie drugim w Polsce miastem, które będzie miało własny system metra. Choć może system to za duże słowo. Narazie planowany jest pierwszy odcinek, który ma połączyć wschodnią i zachodnią część stolicy małopolski, przecinając tym samym historyczne centrum oraz łączyć je z najważniejszymi hubami przesiadkowymi. Odcinek ma mieć 6 kilometrów długości, a koszt szacowany jest na 3 miliardy złotych.
Metro w Krakowie – 6 kilometrów na linii wschód-zachód
Urząd Miasta przekazał do Samorządowego Kolegium Odwoławczego dokumentację konieczną do wydania decyzji środowiskowej. Kolegium potrzebuje kilku miesięcy na jej sporządzenie. To otworzy drogę do ogłoszenia przetargu na prace projektowe i budowlane.
– To kolejny ważny krok w kierunku budowy metra w Krakowie. Przygotowanie decyzji środowiskowej jest najistotniejszym i najbardziej czasochłonnym etapem przygotowania tego typu inwestycji – zaznacza prezydent Aleksander Miszalski. Do końca przyszłego miasto zamierza wybrać wykonawcę projektu pierwszego, 6-kilometrowego etapu pierwszej linii metra na linii wschód-zachód. Zgodnie z założeniami koszty jego budowy pokryje budżet państwa, fundusze unijne oraz miasto.
Pierwsza linia metra w Krakowie
Pierwszy etap będzie obejmować odcinek od skrzyżowania ulic Reymonta i Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej KST IV (ul. Meissnera – Mistrzejowice) w obszarze ronda Młyńskiego. Najważniejszymi punktami przesiadkowymi będą trzy stacje usytuowane w centrum miasta: w pobliżu dworca głównego, teatru Bagatela i ronda Mogilskiego.
– Szacowany koszt realizacji tego odcinka to około 3 mld zł. W drugiej kolejności skupimy się na etapach wschodnim i zachodnim. One zostaną zrealizowane przez partnera prywatnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – wylicza Stanisław Mazur, zastępca prezydenta, nadzorujący przygotowanie budowy metra w Krakowie.
Ponad 26 kilometrów metra w Krakowie
Jak podaje miasto, długość II i III etapu pierwszej linii metra to ok. 20 km. Szacunkowy koszt realizacji tych etapów to ok. 10 mld zł. Kraków zakłada, że mogłyby one zostać zrealizowane w formule PPP (z zastosowaniem procedury dialogu konkurencyjnego). Kraków szacuje, że budowa linii o długości ok. 26 km kosztować będzie ok. 13 mld zł. Do tego dochodzi tabor za 1,5 mld zł
Rada powołana, biuro w urzędzie od poniedziałku
Przypomnijmy, we wrześniu prezydent Aleksander Miszalski powołał radę naukowo-techniczną ds. budowy metra. Dwudziestoosobowa rada będzie pełnić kluczową rolę w podejmowaniu decyzji związanych z planowaniem i budową podziemnego systemu transportowego.
W tym tygodniu działanie w urzędzie miasta rozpoczyna wyspecjalizowane biuro ds. metra w Wydziale Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji, które zajmie się wyłącznie przygotowaniem najważniejszej inwestycji dla Krakowa w najbliższych latach.
Co dalej z premetrem w Krakowie?
Przypomnijmy, że Kraków obecnie buduje tzw. PREMETRO, czyli linię tramwajową, która częściowo będzie operować pod ziemią. Zakończenie prac związanych z premetrem planowane jest na 2025 rok. W trakcie prac projektowych mówiono o drążeniu szerszych tuneli, aby w przyszłości, w śladzie premetra mogły kursować pociągi metra. W chwili obecnej projekt nie zakłada przebudowy premetra. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ!
źródło: UM Kraków / www.krakow.pl
Czytaj też: Architektura w Polsce | Komunikacja miejska | Dworzec kolejowy | Ekologia | Kraków