Otoczenie, w którym żyjemy, wyznacza standardy naszej jakości życia, a jego wpływ jest szczególnie widoczny w przestrzeniach edukacyjnych. Szkoła Czech-English Montessori Duhovka, dzięki rozbudowie stworzyła nowoczesne i funkcjonalne środowisko do nauki. Projekt architektoniczny nie pozostawił przypadkowi funkcjonalności oraz jakości przestrzeni. Nowa realizacja autorstwa pracowni ra15 jest przykładem tego, jak do projektowania budynków edukacyjnych podchodzą Czesi.
Pedagogika Montessori opiera się na haśle „Pomóż mi zrobić to samodzielnie”, co podkreśla autonomię oraz aktywny udział dzieci w procesie nauki. Aby realizować tę ideę, niezbędne jest stworzenie otoczenia, które odpowiada na potrzeby rozwojowe uczniów w ich najważniejszych okresach wrażliwości. Wymaga to nie tylko starannie przemyślanej aranżacji, ale także elastycznego i inspirującego podejścia do wykorzystania przestrzeni. Każdy detal — od indywidualnych szafek, przez niewielkie aneksy kuchenne, aż po strefy relaksu — został zaprojektowany tak, aby wspierać niezależność i kreatywność młodych uczniów.
Integracja z otoczeniem
Projektanci podjęli wyzwanie, jakim jest harmonijne wkomponowanie nowych rozwiązań w istniejący kontekst urbanistyczny. Nowe sale dydaktyczne oraz rozbudowana hala sportowa zostały zaprojektowane z myślą o minimalizowaniu wpływu na pobliskie budynki. Trzeci poziom został wydzielony jako zabudowa jednokondygnacyjna, cofnięta względem istniejącego parteru, co pozwala na dyskretne rozszerzenie funkcji szkoły, jednocześnie zachowując proporcje i estetykę budynku macierzystego. Dodatkowo, elementy takie jak awant-corps oraz przedłużenie hali sportowej przekształcono w przestrzenie tarasowe, łączące wnętrza z otoczeniem oraz funkcjonalnymi dodatkami, takimi jak korytarze, studio artystyczne czy laboratorium naukowe.
Przestrzeń dostosowana do potrzeb
Montessori wymaga niestandardowego podejścia do aranżacji wnętrz. Dwie główne sale dydaktyczne zostały połączone, dzięki czemu uczniowie mogą swobodnie przemieszczać się między nimi, co wspiera elastyczne metody nauczania oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Rozmieszczenie kluczowych funkcji – jak toalety czy pomieszczenia socjalne – zostało starannie zaplanowane, aby zapewnić wygodę oraz płynność codziennych przemieszczania się. W każdej sali znajdują się indywidualne szafki uczniów, aneks kuchenny umożliwiający przygotowywanie posiłków oraz strefa relaksu, która sprzyja odpoczynkowi w trakcie intensywnego dnia szkolnego.
Materiały i detale konstrukcyjne
Projekt zakłada harmonię między tradycją a nowoczesnością poprzez wykorzystanie naturalnych materiałów, takich jak drewno, w połączeniu z metalem i szkłem. Ze względu na ograniczenia nośności istniejącej konstrukcji, pionowe rozbudowy wykonano na bazie drewnianej ramy, pozostawiającej swój surowy charakter i eksponowane elementy wewnętrzne. Drewno, użyte również przy wykonywaniu zabudowy meblowej oraz elewacyjnych okładzin hali sportowej, w połączeniu z dużymi przeszkleniami, wprowadza do wnętrza mnóstwo naturalnego światła oraz sprzyja doskonałej akustyce, co sprzyja skupieniu i efektywności nauczania. Elewacje obu rozbudowań wykonano z trwałej blachy, gdzie na hali sportowej panele metalowe nawiązują do tradycyjnych gontów drewnianych, a na przedłużeniu sal lekcyjnych tworzą efekt pionowych pasów przeistaczających się w rolety przeciwsłoneczne przy oknach, dodając lekkości nowoczesnej bryle.
Liczy się kreatywność
Rozbudowa szkoły nie ograniczała się jedynie do tradycyjnych przestrzeni nauczania. Powstały również specjalistyczne pokoje, takie jak studio artystyczne powiązane z laboratorium naukowym, pokój multimedialny oraz strefa socjalna dla kadry nauczycielskiej. Dwa przestronne tarasy boczne, wychodzące z laboratorium i studia, zapewniają dodatkowe miejsce dla zajęć plastycznych i eksperymentów naukowych na świeżym powietrzu. Nowa hala sportowa została zaprojektowana tak, aby płynnie łączyć wnętrzne obiekty sportowe z przylegającym placem zabaw. Ta elastyczna koncepcja rozmieszczenia umożliwia bezproblemowe przechodzenie między aktywnościami wewnętrznymi a zewnętrznymi, doskonale wpisując się w ideę interaktywnego, doświadczalnego nauczania.
Nowoczesna architektura Szkoły Czech-English Montessori Duhovka to nie tylko estetyczny projekt, ale przede wszystkim przestrzeń, która aktywnie wspiera rozwój dzieci, zgodnie z założeniami pedagogiki Montessori. Funkcjonalność, innowacyjne rozwiązania oraz harmonijne połączenie tradycji z nowoczesnością tworzą środowisko, w którym nauka staje się przyjemnym procesem odkrywania świata. Dzięki temu projektowi, szkoła nie tylko podnosi komfort codziennego funkcjonowania uczniów i nauczycieli, lecz także staje się miejscem, w którym kreatywność i ruch idą w parze z nowoczesnymi metodami nauczania.
projekt: ra15 (http://www.ra15.cz)
zdjęcia: Radek Úlehla
Czytaj też: Edukacja | Czechy | Modernizm | Minimalizm | Polecane | whiteMAD na Instagramie