Podczas 11. edycji Graduation Show w przestrzeniach School of Form Uniwersytetu SWPS w Warszawie swoje dyplomy zaprezentowało osiemdziesięciu młodych twórców. Ta wyjątkowa wystawa to świadectwo ich kreatywności, wrażliwości i determinacji, dzięki którym przekraczają ramy tradycyjnego wzornictwa. Każdy projekt to osobna opowieść – często odpowiedź na realne wyzwania współczesnego świata, a razem tworzą zbiorowy portret pokolenia, dla którego design to przede wszystkim praktyka zaangażowana i poczucia odpowiedzialności.
Zwiedzający mogą zatrzymać się przy analizach przyszłości designu, które stawiają pytania o to, jak technologia i sztuczna inteligencja odmieniają naszą codzienność. Młodzi projektanci zapraszają do refleksji nad kulturą cyfrową – od interaktywnych interfejsów po nowe formy rytuałów i zabawy. Zobaczymy tu również prace poświęcone nomadyzmowi, w którym odnajdujemy inspirację w mobilności i wielokulturowości, a także projekty eksplorujące granice między przestrzenią publiczną a prywatną.
Zrównoważone życie to motyw przewodni wielu dyplomów. Twórcy proponują nie tylko ekologiczne materiały, ale i koncepcje produktów, które wpisują się w gospodarkę cyrkularną. Zwiedzający wystawę mogą zanurzyć się w światach, gdzie recykling staje się początkiem nowych narracji, a troska o planetę to nie pusty slogan, lecz fundament procesu projektowego. To tu spotykają się głowa – wiedza i pomysłowość – oraz serce, które kieruje się empatią i szacunkiem dla innych.
Nie brakuje prac podejmujących temat jedzenia przyszłości. Smak, konsystencja i rytuały spożywania potrafią być narzędziem projektowym, dzięki któremu poznajemy zwyczaje odległych kultur lub wyobrażamy sobie scenariusze kulinarne za kilkadziesiąt lat. W obszarze mody z kolei absolwenci eksplorują świadomość konsumenta – ubrania projektowane są z myślą o adaptacji, naprawie i transformacji, co nadaje im zupełnie nową wartość.

Najbardziej poruszające są jednak te prace, które wyrosły z osobistych i zmysłowych doświadczeń autorów. Wrażliwość na dotyk, zapach czy dźwięk materializuje się w prototypach, które angażują nasze zmysły w sposób nieoczywisty. To zaproszenie do dialogu – z samym sobą, z otoczeniem i z innymi ludźmi. Kuratorska zapowiedź trafnie podkreśla, że „projektanci reinterpretują przeszłość, reagują na teraźniejszość i projektują przyszłość”, czyniąc to z uwagą, krytycznym spojrzeniem, ale też z czułością.
Przechadzając się pomiędzy stoiskami, łatwo dostrzec, że wiele z tych dyplomów to nie tylko dzieła sztuki użytkowej, ale realne propozycje rozwiązań projektowych: od nowych narzędzi usprawniających pracę rękodzielnika, przez innowacyjne opakowania, aż po systemy wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. Każdy z tych projektów uczy nas, że piękno i funkcja muszą iść w parze, a design może i powinien zmieniać świat na lepsze. Wystawę można oglądać w głównej galerii School of Form przy ulicy Chodakowskiej 19/31 w Warszawie do godziny 20 w niedzielę 13 lipca.
Wybrane projekty:
o rzemiośle
Agata Germain – „Wokół ognia”
Zestaw narzędzi hutniczych zaprojektowany z myślą o osobach z drobnymi dłońmi i mniejszą siłą fizyczną. Projekt odpowiada na brak narzędzi dostosowanych do potrzeb kobiet, które stanowią większość nowego pokolenia hutników.
Promotorzy: Bartosz Mucha, Ewa Klekot
_
o pożytku społecznym i inkluzywności
Anna Walczak – „Niewidzialny porządek”
System oznaczeń pojemników na odpady, który umożliwia osobom z niepełnosprawnością wzroku samodzielną segregację śmieci w przestrzeni publicznej. Narzędziem do identyfikacji pojemników jest biała laska – za jej pomocą użytkownik może „odczytać” oznaczenia umieszczone na koszu.
Promotorzy: Jolanta Starzak, Aleksandra Litorowicz
_
o tworzeniu nowych narzędzi
Witold Holeksa – „Barania Frania”
Półautomatyczna pralka do prania surowej wełny, zaprojektowana z myślą o rzemieślnikach i hodowcach działających poza przemysłem tekstylnym. Umożliwia łatwe i wydajne czyszczenie niewielkich ilości wełny przy minimalnym wysiłku
fizycznym. Projekt wspiera lokalne rzemiosło i wykorzystuje dostępne technologie.
Promotorzy: Bartosz Mucha, Ewa Klekot
_
o projektowaniu dla troski
Karolina Błońska – „VAS”
Prototypowa kolekcja naczyń dla osób z zaburzeniami sprawności manualnych. Każdy z obiektów odpowiada na inną potrzebę – zapewnia pewny chwyt, stabilność lub umożliwia zmianę nacisku dłoni na naczynie.
Promotorzy: Małgorzata Malinowska, Aleksandra Andrzejewska
_
o odzyskiwaniu już istniejących rzeczy i dawaniu im nowego życia
Zuzanna Orlof – „Refleksy”
Kolekcja mebli inspirowanych wzornictwem PRL-u, które zostały zaprojektowane z wykorzystaniem starych szklanych przedmiotów. Projekt jest wyrazem czułości wobec rzeczy zapomnianych – próbą symbolicznego i materialnego odzyskania
rodzimego wzornictwa oraz nadania mu nowego znaczenia.
Promotorzy: Jolanta Starzak, Monika Rosińska
_
o lokalnych zasobach
Alicja Kryczka – „Runo”
Modułowy dywan z wełnianych pasów wykonanych tradycyjną techniką filcowania. Można go łatwo konfigurować, dostosowując do przestrzeni i zmieniających się potrzeb. Produkt powstał w duchu projektowania zrównoważonego, czerpiąc
inspirację z domowych rytuałów i rzemieślniczego dziedzictwa.
Promotorzy: Jolanta Starzak, Monika Rosińska
_
o modzie jako narzędziu aktywizmu
Ula Wilczyńska – „Palimpsest”
Inkluzywna kolekcja modowa dla osób grubych, która – w duchu grubancypacji – podważa opresyjne normy dotyczące ciała, traktując modę jako narzędzie aktywizmu i cielesnego wyzwolenia.
Promotorzy: Agata Maciejewska, Piotr Szaradowski
_
o emocjach i ich roli w życiu projektanta
Adrianna Bajkowska – „Być projektantem”
Publikacja ilustrująca emocje młodych projektantów oraz ich wyobrażenia o zawodzie. Autorka zwizualizowała ich osobiste przeżycia i oczekiwania, zestawiając je z cytatami i doświadczeniami dojrzałych twórców.
Promotorzy: Honza Zamojski, Paweł Starzec
_
o roli zabawy w projektowaniu
Hubert Wojniak – „Compositor”
Internetowe narzędzie graficzne, które pozwala swobodnie komponować obrazy z prostych, barwnych form i tekstów. Projekt stanowi alternatywę dla rozbudowanych edytorów, nadając projektowaniu charakter intuicyjnej zabawy i eksperymentu.
Promotorzy: Honza Zamojski, Paweł Starzec
_
o projektowaniu narzędzi komunikacji dla naukowców
Alicja Sadowska – „Poza ziemią, poza indywidualnym umysłem”
Aplikacja do zarządzania przepływem informacji i pracą zespołu realizującego misję łazika księżycowego. Oprogramowanie umożliwia sprawną komunikację i wspólne podejmowanie trafnych decyzji, a tym samym wspiera powodzenie misji.
Promotorzy: David Sypniewski, Dawid Wiener
źródło: SWPS
Czytaj też: Ceramika | Meble | Rzeźba | Naczynia | Wydarzenia | whiteMAD na Instagramie















