Most Chrobrego w Poznaniu zostanie rozebrany i zastąpiony nową konstrukcją. Jak tłumaczą eksperci, wynika to ze złego stanu technicznego, który uniemożliwia standardowy remont. Inwestycje Miejskie ogłosiły przetarg na wybór wykonawcy odpowiedzialnego za realizację prac budowlanych. Proces przebudowy potrwa około trzech lat i zostanie podzielony na etapy, aby ograniczyć utrudnienia dla mieszkańców. Rozpoczęcie prac zaplanowano na jesień tego roku. Do tego czasu zakończone mają zostać inne inwestycje drogowe, w tym nowy wiadukt na ul. Golęcińskiej oraz remont nawierzchni południowej nitki ul. Warszawskiej. Kluczowe będzie również udostępnienie wiaduktów na ul. Lutyckiej oraz ul. Hetmańskiej, co pozwoli na lepszą organizację ruchu w trakcie modernizacji mostu.
Most Chrobrego w Poznaniu. Etapy realizacji inwestycji.
W pierwszej fazie projektu ruch zostanie przekierowany na południową nitkę, a północna część mostu zostanie zamknięta i rozebrana. Po zakończeniu tej części prac nastąpi zmiana organizacji – ruch przeniesie się na nowo wybudowaną nitkę północną, a przebudowie poddana zostanie część południowa. Jednocześnie realizowane będą dodatkowe elementy inwestycji, takie jak poprawa infrastruktury drogowej wokół mostu. Po zakończeniu modernizacji kierowcy nadal będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, co zapewni płynność komunikacji.
Poprawa bezpieczeństwa i infrastruktury
Most Chrobrego jest kluczową przeprawą, łączącą Stare Miasto z Ostrowem Tumskim i Śródką. Obiekt został zbudowany w latach 60. XX wieku i przeszedł gruntowny remont w 1989 roku. Najnowsza ekspertyza techniczna, wykonana przez specjalistów z Politechniki Poznańskiej, wykazała liczne uszkodzenia konstrukcji, w tym nieszczelność izolacji, brak prawidłowego odwodnienia oraz korozję spowodowaną przeciekami. Prace modernizacyjne mają na celu poprawę nośności obiektu oraz bezpieczeństwa wszystkich użytkowników. W ramach inwestycji przebudowane zostaną także dojazdy do mostu oraz fragmenty ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego. Dodatkowo zaplanowano prace na skrzyżowaniach z ul. Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Powstaną również nowe chodniki, ścieżki rowerowe oraz ciągi pieszo-rowerowe.
Udogodnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych i rowerzystów
Projekt przewiduje również znaczące udogodnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej. W pobliżu Katedry powstanie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy, który ułatwi przesiadki. Autobusy będą mogły poruszać się po torowisku, co usprawni transport publiczny. Przystanek zostanie wyposażony w tablice informacyjne, biletomat oraz nowe wiaty i ławki. Zostanie również dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez zastosowanie oznaczeń fakturowych na nawierzchni.
Zmiany obejmą także pieszych i rowerzystów. Zlikwidowane zostanie przejście podziemne na skrzyżowaniu ul. Wyszyńskiego z ul. Ostrów Tumski i ul. Wieżową. Zamiast tego powstanie naziemne przejście dla pieszych z wydzielonym przejazdem rowerowym. Na moście przewidziano szerokie chodniki oraz ścieżki rowerowe, które zostaną połączone z istniejącą infrastrukturą na ul. Estkowskiego. Dodatkowo w rejonie skrzyżowania ul. Estkowskiego i Chwaliszewo zostaną zamontowane liczniki rowerowe, a na ul. Wyszyńskiego powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Przewidziano również strefy odpoczynku z ławkami, koszami na śmieci i stojakami rowerowymi.
Zakres dodatkowych prac
Prace obejmą także modernizację odwodnienia drogowego, instalację nowego oświetlenia ulicznego oraz przebudowę sygnalizacji świetlnej. W ramach inwestycji, zgodnie z zaleceniami spółki Aquanet, planowana jest również modernizacja sieci wodociągowej. Dzięki tym działaniom Most Chrobrego w Poznaniu zostanie rozebrany i zbudowany na nowo w sposób zapewniający bezpieczeństwo i wygodę dla wszystkich użytkowników.
źródło: PIM / https://pim.poznan.pl/
Czytaj też: Architektura w Polsce | Poznań | Komunikacja miejska | Metamorfoza | Ciekawostki | Miasto