Informacja o planie rozebrania ponad stuletniego mostu kolejowego na rzece San w Przemyślu pojawiła się w mediach kilka dni temu. Sprawa budzi kontrowersje bo most jest prawdopodobnie jedyną konstrukcją w Polsce, której projekt powstał w biurze konstrukcyjnym Gustave’a Eiffela, autora słynnej wieży w Paryżu. Kolejarze zdementowali te doniesienia.

Most kolejowy w Przemyślu autorstwa biura konstrukcyjnego Gustave’a Eiffela zbudowany został w 1891 r., dwa lata wcześniej inżynier pokazał całemu światu swoją słynną Wieżę Eiffla w Paryżu. Ta ostatnia uchodzi dziś za symbol stolicy Francji i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów stworzonych przez człowieka na całym świecie. Przemyska konstrukcja mogłaby również stać się turystyczną ikoną.

Most kolejowy na rzece San w obecnej postaci zbudowano w 1891 r. Podczas pierwszej wojny światowej został wysadzony przez austriackie wojsko. Konstrukcję odbudowano w 1916 r. Miał strategiczne znaczenie w trakcie drugiej wojny światowej. Od 1939 do 1941 r. Stanowił przejście graniczne między strefami okupacyjnymi (niemiecką i radziecką). W czerwcu 1941 r. walczyły o niego wojska niemieckie i radzieckie. Kilka lat później miał w ogóle zniknąć z krajobrazu. W 1944 r. niemieckie oddziały podłożyły pod niego materiały wybuchowe. Dzięki żołnierzom Armii Krajowej udało się go uratować. Polscy żołnierze unieszkodliwili większość ładunków i most już po wojnie udało się wyremontować.

Most kolejowy w Przemyślu

Most kolejowy w Przemyślu (fot. Aktron / Wikimedia Commons, licencja 3.0)

Mieszkańcy Przemyśla obawiają się, że to, czego nie zdołali zrobić Niemcy, zrobią polscy urzędnicy i doprowadzą do likwidacji architektonicznego symbolu miasta. Na szczęście przedstawiciele PKP PLK zapowiedzieli, że porozumieli się z przemyskimi urzędnikami oraz wspólnie z konserwatorem zabytków ustalili koncepcję zachowania historycznych części mostu. Konstrukcja ma przestać pełnić funkcję mostu kolejowego i zacząć funkcjonować jako kładka pieszo-rowerowa. Nowy most kolejowy ma zostać zbudowany tuż obok. Póki co nie jest gotowy projekt nowej konstrukcji oraz plan przebudowy oryginalnego mostu. To tego tematu jeszcze wrócimy.

Czytaj więcej: Zabytek | Ciekawostki | Kolej

Otrzymaliśmy też komentarz z Biura Prasowego PKP PLK:

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w styczniu br. ogłosiły postępowanie przetargowe na budowę mostu. Po wybraniu wykonawcy i zakończeniu procedur przewidziano realizację w systemie „projektuj i buduj”. Termin to lata 2020-2023. Szacowana wartość, to ponad 178 mln zł brutto – czytamy w przesłanej nam odpowiedzi.

Most kolejowy w Przemyślu

fot. Silar (Wikimedia Commons, licencja 4.0)

źródło: PKP PLK

Hansgrohe