Projekt koncepcyjny Muzeum Bł. księdza Jerzego Popiełuszki w Okopach przygotowali architekci pracowni Mirosława Nizio – Nizio Design International. Muzeum powstaje z inicjatywy Fundacji im. ks. Jerzego Popiełuszko „Dobro” i po wybudowaniu stanie się oddziałem Muzeum Podlaskiego w Białymstoku.
Zespół Nizio Design International przygotował koncepcję architektoniczną oraz koncepcję wystawy stałej i wnętrz Muzeum-Domu Pamięci. W Okopach powstanie obiekt o ponadczasowej formie, którego ideą jest pielęgnowanie pamięci o postaci ks. Jerzego, jego życiu i duchowym dziedzictwie. Będzie to przestrzeń modlitwy, budowania wspólnoty, spotkań lokalnej społeczności, a także cel pielgrzymek. Połączenie tradycji architektonicznej z nowoczesnością dokona się tu poprzez nawiązanie do piękna i prostoty przydrożnych kaplic, wiejskich domów czy lokalnych kościołów Podlasia i Mazowsza Wschodniego. Współczesna w formie bryła zespoli się z krajobrazem okolicy.
W projekcie zastosowany będzie żwir i kruszywo kamienne, czyli budulce miejscowej architektury. Z czasem, pod wpływem czynników atmosferycznych użyte materiały zyskają na szlachetności, będą patynować, a budynek zyska wyrazisty charakter.
Sercem założenia będzie Miejsce Skupienia. To część zaprojektowana w formie kapliczki, przykryta dwuspadowym dachem i górująca nad całością obiektu. Założenie architektoniczne zespala się z malowniczym krajobrazem wsi, z pobliską łąką i lasem. Elewacja Miejsca Skupienia wykonana zostanie z betonowych bloków z lokalnego kruszywa. Między blokami o wymiarach 80×40 cm pojawią się prześwity – pionowe i poziome linie rozsiane po zewnętrznej strukturze spotęgują wrażenie dynamiki. Zabieg ten nada architekturze dodatkowy wymiar, przypomni o tragicznie przerwanym życiu ks. Jerzego, ale też wydobędzie z bryły, w sposób niedosłowny, symbol krzyża. Prześwity, tak jak wąskie otwory między balami drewna w wiejskiej chacie czy witraże w gotyckiej katedrze, wpuszczą do wnętrza naturalne światło. Wieczorem i nocą światło będzie emanować na zewnątrz, upodabniając zwieńczenie Miejsca Skupienia do kamiennej latarni.
Podążając w kierunku lasu zwiedzający zatrzymają się na krawędzi symbolicznej tamy. Po ścianie tego dramatycznego uskoku, zbudowanego z betonowych bloków, będą spływać strumienie wody. Betonowa konstrukcja i szum wody staną się czytelnym nawiązaniem do tamy we Włocławku – miejsca śmierci ks. Popiełuszki, a także do wody jako symbolu życia i obmycia z grzechów.
W dolnej części założenia odgłosy przyrody, zieleń i naturalny kamień budują przestrzeń wyciszenia i refleksji. Na wybranych blokach tworzących pulsującą strukturę głównej ściany pamięci umieszczone będą nazwiska księży prześladowanych w okresie PRL. Dzięki prześwitom w ścianie pomieszczenia użytkowe Domu Pamięci wypełni światło dzienne. Wewnątrz obiektu znajdą się przestrzenie funkcjonalne: wystawa stała z rekonstrukcją warszawskiego mieszkania ks. Jerzego, wejście do Miejsca Skupienia, przestrzenie wystaw czasowych, sala audytoryjna, a także przestrzeń biurowa z biblioteką, czytelnią i aneksem kawiarnianym.
Na mocy podpisanych 11 czerwca 2021 umów, pracownia Mirosława Nizio odpowiadać będzie nie tylko za przygotowanie wielobranżowego projektu koncepcyjnego, ale także za przygotowanie projektu budowlanego oraz projektu wykonawczego budynku i wystawy stałej. Będzie też sprawować nadzory autorskie nad realizacją inwestycji.
Czytaj też: Ciekawostki | Muzeum | Historia | whiteMAD na Instagramie
źródło: materiały prasowe