Muzeum Narodowe w Warszawie powiększą o nową część. Tak będzie wyglądać!

Muzeum Narodowe w Warszawie poinformowało o wynikach konkursu architektonicznego na koncepcję rozbudowy gmachu. Najlepszą koncepcję Centrum Konserwatorsko-Magazynowego MNW przygotowali architekci z pracowni P2PA z Wrocławia.

Nowa część muzeum powstanie na tyłach Gmachu Głównego, w parku na Książęcem. Inwestycja jest dofinansowana dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Ten moment jest dla nas szczególnie ważny i uroczysty. Finałem konkursu będzie przygotowanie projektu budowalnego, w konsekwencji projektu wykonawczego, uzyskania pozwoleń na budowę i rozpoczęcia budowy Nowego pawilonu Muzeum. Dzisiejsza data ma także znaczenie symboliczne – równo 150 lat temu, 30 maja 1872 roku, urodził się Bronisław Gembarzewski, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie, który w ciągu 20 lat swojego urzędowania doprowadził do budowy gmachu, w którym obecnie się znajdujemy – powiedział podczas konferencji prasowej w MNW Dyrektor Łukasz Gaweł.

Zwycięski projekt przedstawiła wrocławska pracownia architektoniczna P2PA z Wrocławia. W skład zespołu autorskiego weszli: Aleksander Blicharski, Paweł Floryn, Łukasz Kaczmarek, Maciej Marszał, Jakub Podgórski, Maciej Popławski, Łukasz Kowalski i Piotr Pachowski. Nowy pawilon Muzeum, Centrum Konserwatorsko-Magazynowe, powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie Gmachu Głównego, od strony Parku na Książęcem. To pierwszy etap modernizacji całego kompleksu historycznej zabudowy MNW i pierwsza od dziesięcioleci szansa na powiększenie jego powierzchni.

W konkursie zgłoszono 28 prac. Nadesłane projekty oceniał 11-osobowy sąd konkursowy pod przewodnictwem architekta prof. Jerzego Bogusławskiego, składający się z przedstawicieli Muzeum oraz architektów ze Stowarzyszenia Architektów Polskich. Przyznano trzy nagrody główne i dwa wyróżnienia. – Pierwsza praca, przygotowana przez P2PA, jest rzeczywiście świetnie przemyślaną maszyną, która będzie dobrym magazynem i zarazem miejscem pracy dla kustoszy i przechowywania zbiorów. Istotne było to, żeby praca, która wygra, po pierwsze wpisała się w kontekst całej przestrzeni, po drugie nie hamowała dalszego rozwoju Muzeum i po trzecie, żeby pozwalała na elastyczne użytkowanie – powiedział Jerzy Bogusławski, przewodniczący sądu konkursowego oraz członek Rady Muzeum.

Lokalizacja pawilonu na styku ścisłego centrum i otwartych terenów zieleni stanowi punkt węzłowy w skali miasta. Dzięki temu ma on szanse stać się katalizatorem dającym impuls do rewaloryzacji tej przestrzeni. Poprzez usunięcie barier i stworzenie nowych powiązań komunikacyjnych możliwe będzie odbudowanie relacji ze skarpą warszawską, terenami Powiśla oraz Wisłą. Zapewni to dobre skomunikowanie parku i da możliwość wytworzenia zewnętrznej przestrzeni o rekreacyjnym charakterze, która pełnić może rolę parkowego wejścia do budynku Muzeum.


Pawilon dąży do realizacji postulatów otwartości i inkluzywności charakterystycznych dla przestrzeni parkowej i współczesnego muzealnictwa. Poprzez swoją strukturę w nieoczywisty sposób odnosi się do dualistycznej natury muzeów. Strukturę tworzą rytmicznie rozłożone kubiki, które w swoim układzie kształtują przestrzenie puste i pełne grające ze sobą budując wglądy i relacje – opisują swój projekt architekci z pracowni P2PA.

Budynek z szacunkiem podchodzi do zieleni parkowej i szuka rozwiązań które, łączą i aktywizują. Na osi skierowanej w kierunku Wisły, którą tworzy naturalnie występujący wąwóz, zlokalizowano przecinający go pasaż który komunikuje wyżej położony teren od strony zachodniej z wytworzonym placem parkowym przed ryzalitem muzeum. Przejście przez niego pozwala na doświadczenie sekwencji otwarć umożliwiających obserwację procesów zachodzących w częściach budynku które na co dzień pozostają niedostępnymi.

Zwycięski projekt pracowni P2PA wyróżnia się harmonijnym wpisaniem w przestrzeń ogrodu otaczającego Muzeum, a także proporcjonalnym powiązaniem z bryłą Gmachu Głównego. Struktura przestrzeni budynku została podporządkowana zasadzie przenikania i współgrania otwartych i zamkniętych sześciennych brył, co pozwala na swobodne kształtowanie potrzebnej przestrzeni wnętrza, a w przyszłości umożliwi budowanie nowych powiązań funkcjonalnych. Zaproponowane rozwiązanie stanowi nowy model muzealnego magazynu i pracowni konserwatorskich w oparciu o zasady dostępności, partycypacji i edukacji. Budynek spełnia wysokie normy środowiskowe i daje gwarancje optymalizacji kosztów eksploatacji. Praca wpisuje się w otoczenie, stanowiąc jednocześnie jego urozmaicenie. Wzniesienie nowego pawilonu na Książęcem pozwoli przede wszystkim na rozwiązanie najpilniejszych potrzeb Muzeum w zakresie bezpieczeństwa i przechowywania dzieł sztuki przede wszystkim szczególnie wrażliwych obiektów na podłożu papierowym oraz znacząco ułatwi prowadzenie badań nad nimi.

II nagrodę otrzymała pracownia Projekt Praga z Warszawy, III – WXCA z Warszawy. Sąd konkursowy przyznał również dwa równorzędne wyróżnienia. Otrzymały je Innowacyjna Firma Architektoniczna Kamil Domachowski z Gdańska oraz szwajcarska Schmidlin Architekten z Zurychu.

źródło P2PA

Czytaj też: Muzeum | Kultura | Sztuka | Warszawa | whiteMAD na Instagramie