To długoletnia współpraca, która ma owocować realizacją wielu międzynarodowych projektów kulturalnych łączących sztukę współczesną, nowe technologie i design. Audi zostało partnerem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (MSN). Instytucja, której nowa siedziba została otwarta w centrum miasta, będzie współpracować z motoryzacyjną marką przez trzy lata. O korzyściach płynących z tej współpracy przekonały się osoby, które mogły uczestniczyć w wydarzeniach towarzyszących otwarciu nowej siedziby bez płacenia za wejście.
Kiedy w 2016 roku rozpoczęła się rozbiórka Pawilonu Emilia w Warszawie, poprzedzona wyprowadzką Muzeum Sztuki Nowoczesnej, wśród fanów modernistycznej architektury trudno było znaleźć osobę, aprobującą ten akt. MSN przeniesiono do Muzeum nad Wisłą projektu Adolfa Krischanitza. Tymczasowo, bo od 2014 r. wiedziano, że Muzeum Sztuki Nowoczesnej wreszcie będzie miało swoją stałą siedzibę w centrum Warszawy, a jej projekt wykona renomowana nowojorska pracownia Thomas Phifer and Partners. Artyści, ludzie związani z kulturą i zwykli warszawiacy uzbroili się w cierpliwość, czekając na finał tej historii. Finał nastąpił 25 października 2024 r., kiedy oficjalnie otwarto nową siedzibę Muzeum przy ul. Marszałkowskiej 103.
Nowy budynek muzeum zbudowany został na rzucie prostokąta. Monumentalne podpory parteru podtrzymują dwie kondygnacje, które przywodzą na myśl monolityczne bryły, zaznaczone poziomym przecięciem z każdej strony. Muzeum zbudowane zostało na trudnym terenie. Pierwszą trudnością były roszczenia do działek wokół Pałacu Kultury i Nauki. Z tą kwestią miastu udało się uporać ponad dziesięć lat temu. Kolejną był biegnący pod budynkiem tunel I linii metra.
Filary konstrukcyjne Muzeum nie są rozmieszczone według regularnego planu. Bezpośrednio pod nami biegnie tunel metra, którego budowa zaczęła się w poprzedniej epoce. Nie jestem pewien, czy geotechnicy mieli dokładne rysunki metra, musieli więc drążyć. Konstruktorzy musieli zdecydować, gdzie umieścić słupy nośne i te ogromne belki nad tunelami. Więc w pewnym sensie ta archeologia, ten rytm jest odzwierciedlony, gdy stoimy nad tunelem, który jest reliktem. Reliktem podobnego rodzaju jak Pałac Kultury, który określił cały ten układ. Stąd zatem idea jest taka, że cała ta struktura zostaje odsłonięta, że rytm tej archeologii oddajemy w rytmie nowej architektury. Ona po prostu wyrasta z ziemi – tłumaczy Thomas Phifer.
Kolejną trudnością jest architektoniczne otoczenie. Z jednej strony nad centrum dominuje Pałac Kultury i Nauki ze swoimi zdobieniami, a z drugiej wysokościowce budowane na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Estetyczny miszmasz. Muzeum Sztuki Nowoczesnej stara się tonować wielowymiarowość centrum Warszawy, być swoistym tłem dla bodźców wokół. Jednocześnie gmach pełni swoją podstawową funkcję, jest domem dla sztuki. Projektując budynek Thomas Phifer chciał nie tylko stworzyć pozbawiony historycznych kontekstów ponadczasowy budynek, ale też sprawić, że jego architektura będzie przyciągać zwiedzających. Chcąc to osiągnąć, zaprojektował otwarte podcienia parteru, które świadczą o demokratycznym charakterze miejsca. W ten sposób zrealizował ideę „Muzeum Otwartego”.
Elewację budynku wykonano z betonu. Ciekawostką jest, że ma on biały kolor i jest barwiony w masie. Materiał ten nie jest tylko zewnętrzną otoczką. Architekt postanowił uczynić z niego element zdobiący wnętrze i w ten sposób nawiązać do funkcjonalizmu. Elementy konstrukcyjne celowo zostały odsłonięte, dlatego oprócz sztuki, budynek sam w sobie jest dziełem, które należy odkrywać również od środka.
Drugim podstawowym materiałem w tym projekcie jest światło. Zawieramy je w białej betonowej bryle. Jest to miejsce spotkań między ludźmi. Stają się bardziej obecni w tej białej przestrzeni, która jest pojemnikiem na światło. Chcieliśmy, żeby światło definiowało tę bryłę – dodaje Thomas Phifer.
Dostęp do wypełnionego światłem i sztuką muzeum jest łatwiejszy dzięki partnerstwu MSN oraz Audi. Marka wspiera ideę „Muzeum Otwartego” i dzięki niej wszystkie wydarzenia towarzyszące otwarciu nowej siedziby były dostępne bez opłat. Współpraca z Muzeum wpisuje się w wartości, które towarzyszą Audi: nowoczesność, dążenie do innowacji i zrównoważony rozwój. Audi od lat kładzie nacisk na design, zatrudnia doświadczonych projektantów, którzy w swojej pracy łączą elegancką estetykę z zaawansowaną technologią i funkcjonalnością. To wartości, których owocem są pojazdy o oryginalnej formie.
Partnerstwo Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz Audi będzie trwać trzy lata. To długofalowa inwestycja w kulturę i sztukę. Marka planuje, że wspólnie z Muzeum zrealizuje wiele wydarzeń, mających na celu prezentację międzynarodowych projektów z użyciem nowych technologii, designu i sztuk wizualnych. Ułatwi też udział w tych wydarzeniach chętnym, by Muzeum pozostało miejscem otwartym dla wszystkich.
Pierwszym efektem współpracy jest seria artystycznych zdjęć autorstwa Mai Wirkus oraz wideo. Na zdjęciach i filmie możemy zobaczyć samochód Audi uwieczniony w przestrzeniach nowej siedziby MSN. Geometryczna tkanka budynku i nowoczesny design samochodu przenikają się, symbolizując synergię nowoczesnej technologii i sztuki.
źródło: Audi, opracowanie redakcji
Czytaj też: Kultura | Sztuka | Motoryzacja | Warszawa | Polecane | whiteMAD na Instagramie