Off-roadowy wózek powstaje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej. Jego robocza nazwa to LOV. Efektem pracy inżynierów będzie tani wózek, który umożliwi osobom z niepełnosprawnościami zorganizowanie wycieczki do lasu, na plaże i wszędzie tam, gdzie nawierzchnia jest bardziej wymagająca.

Prace nad wózkiem off-roadowym finansowane są z programu „Rzeczy są dla ludzi” Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Zespół badawczy, który go projektuje liczy 11 osób. To profesorzy, młodzi pracownicy naukowi, doktoranci i studenci z Katedry Inżynierii Pojazdów na Wydziale Mechanicznym. W pracach uczestniczą też osoby z niepełnosprawnościami i fizjoterapeuci.

Oczywiście dostępne są już wózki turystyczne. Takie rozwiązania kosztują jednak około 30 tys. zł – w przypadku pojazdów, w których koniecznie jest użycie siły własnych rąk – i ponad 100 tys. zł, jeśli mówimy o wózkach automatycznych – mówi Ariel Fecyk, wiceprezes Stowarzyszenia „Twoje nowe możliwości”, sam poruszający się na wózku.

Jednym problemem jest więc bariera finansowa, a drugim problemem gabaryty takiego pojazdu. Najczęściej takie wózki są na tyle duże, że wymagają transportu większym samochodem lub przyczepą. To negatywnie wpływa na komfort użytkowania. Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej chcą to zmienić i stworzyć wózek, który będzie mniejszy, składany i zdecydowanie tańszy. Pojazd ma być automatyczny i kosztować nie więcej niż 50 tysięcy zł.

Tymczasem dla osób poruszających się na wózku dużym utrudnieniem jest fakt, że nie mogą wybrać się w miejsca, które dla pełnosprawnych są oczywistą lokalizacją, kiedy chcą wypocząć czy po prostu aktywnie spędzić weekend. Bez pomocy nie mogą pojechać do lasu na długi spacer, jeśli ścieżki mają tam spore przewyższenia albo zimą leży spora warstwa śniegu. Nie wybiorą się na wakacje na plażę, bo zakopią się kołami w sypkim piasku. Mój znajomy poruszający się na wózku powiedział mi kiedyś, że jego marzeniem jest, by mógł wybrać się z dziećmi na Ślężę, tak jak tysiące innych wrocławskich rodzin w niedzielne przedpołudnia – opowiada Monika Magdziak-Tokłowicz, doktorantka na Wydziale Mechanicznym.

wózek off-roadowy

Politechnika Wrocławska – budynki od ul. Smoluchowskiego, fot. Barbara Maliszewska, licencja CC 3.0

Wózek off-roadowy umożliwi poruszanie się po powierzchni o dużym kącie nachylenia, nawet do 30 stopni. Wózek będzie wyposażony w aktywny system bezpieczeństwa, który zabezpieczy przed bocznym lub tylnym przewróceniem się pojazdu. Wózek będzie też miał zmienny rozstaw kół.

Projekt zakłada, że wózek składać się będzie z modułów. Każdy z nich będzie ważył nie więcej niż 25 kg, dzięki czemu łatwiej będzie go złożyć i powiększyć o dany moduł z konkretnymi funkcjami.

W fazie pre-prototypowej jest konstrukcja układu zawieszenia. Projektując układ naukowcy inspirowali się zawieszeniem typu Rocker-bogie, które wykorzystywane jest w łazikach marsjańskich. Wszystkie elementy wózka będą przyjazne dla środowiska i będą mogły zostać poddane recyklingowi. Prace nad finalną wersją wózka będą trwały jeszcze dwa lata.

Czytaj też: Ciekawostki| Wrocław | Technologia | whiteMAD na Instagramie

wózek off-roadowy

źródło: Politechnika Wrocławska