1894. Fot. Museum of Art and Crafts Hamburg, Public domain, via Wikimedia Commons

Neue Elbbrücke w Hamburgu: jak zniknął cud XIX-wiecznej inżynierii

Neue Elbbrücke, czyli Nowy Most nad Łabą, jest jednym z najważniejszych i najbardziej charakterystycznych mostów w Niemczech. Stanowi część kompleksu przepraw, które łączą północne dzielnice miasta z wyspami na rzece, obszarem portowym oraz dzielnicą Harburg. Most ten pełni także kluczową rolę w transporcie drogowym i kolejowym na trasie północ-południe w Europie. Budowla powstała w XIX wieku i była ówcześnie cudem inżynierii oraz architektury. Niestety, powojenna modernizacja nie wyszła jej na dobre, wskutek czego most stracił swój cały charakter.

Pierwszy most drogowy na rzece Norderelbe powstał w latach 1884-1887 i został zaprojektowany z charakterystycznymi dźwigarami soczewkowymi według systemu Lohse. Jako materiał budowlany filarów wybrano granit. Budowla otrzymała dwa efektowne, neogotyckie portale, zaprojektowane przez architekta Wilhelma Hauersa i Augusta Piepera. Wzniesiono je z cegły i piaskowca w latach 1886-1888. Dzieło dorównywało najsłynniejszym portalom bramnym średniowiecza, a ogólny charakter stanowił nawiązanie do architektury miast Hanzy. Obiekt został poszerzony w latach 1928-1929 o drugi most, co pozwoliło na zwiększenie jego przepustowości. Poruszały się nim tramwaje, samochody oraz piesi.

Neue Elbbrücke w 1931. Fot. Andy Dingley (scanner), Public domain, via Wikimedia Commons

Neue Elbbrücke

Zobacz

Pomimo ciężkich bombardowań Hamburga podczas II wojny światowej budowla zachowała swoją formę i nie została zniszczona, w przeciwieństwie do większości zabudowy miasta. W latach 1957-1960 most przeszedł kompleksową modernizację. Rozebrano wówczas pierwotny most zachodni i neogotyckie portale, a most wschodni z 1929 roku podniesiono o 2,5 metra, co pozwoliło na dodanie dwóch mostów pokładowych w każdym kierunku. Ta niefortunna decyzja o usunięciu bram i modyfikacji soczewkowych dźwigarów była odzwierciedleniem mentalności tamtych czasów, które stawiały wydajność i funkcjonalność ponad zachowanie historycznej architektury. W 1961 roku most otrzymał nowy herb miasta Hamburga na swoich frontach, zaprojektowany przez grafika i malarza Alfreda Mahlaua. Herby z kutego żelaza i złotych liści na czerwonym tle stały się nowym symbolem przeprawy.

Neue Elbbrücke w roku 1894 i obecnie. Fot. Museum of Art and Crafts Hamburg, Public domain, via Wikimedia Commons i Uwe Rohwedder, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Dzisiaj Neue Elbbrücke stanowi integralną część infrastruktury Hamburga, łącząc nie tylko dzielnice miasta, ale również służąc jako ważny węzeł transportowy dla całego regionu. Most ten, razem ze Starym i Nowym Tunelem Łabskim, tworzy ostatnie stałe przeprawy nad Łabą przed jej ujściem do Morza Północnego. Pomimo utraty bram i dawnego charakteru, budowla pozostaje ważnym elementem historii architektury Hamburga i świadectwem pomysłowości jego projektantów.

Źródło: de.wikisource.org, civilengineeringinsightscivilinfo.quora.com

Czytaj też: Architektura | Metamorfoza | Renowacja | Zabytek | Niemcy

BESTSELLERY W NASZYM SKLEPIE

przesuń i zobacz więcej