Nielegalne reklamy znikają z centrum Poznania. Usunięto już kilkadziesiąt

Inspektorzy nadzoru budowlanego w Poznaniu w 2019 roku skontrolowali 164 nośniki reklamowe. Kilkadziesiąt z nich okazało się być nielegalnych.

Walka z nielegalnymi nośnikami reklamowymi dopiero w 2019 roku nabrała rozpędu. Poprzedzona była przyjęciem w 2017 roku uchwały krajobrazowej, która dawała właścicielom nośnikom czas na dostosowanie się do jej wymagań. Furtkę do powstania dokumentu utworzyła przyjęta przez Sejm RP tzw. “ustawa krajobrazowa”. Dała ona samorządom możliwość tworzenia podobnych dokumentów na poziomie gminy. Intensywne prace nad projektem poznańskiej uchwały krajobrazowej w Poznaniu trwały od marca 2017 roku, gdy radni wyrazili wolę przyjęcia dokumentu. Pierwszym krokiem było opracowanie wstępnych propozycji zapisów, które miałyby się w nim znaleźć.

Listę propozycji udało się zebrać dzięki pracom zespołu roboczego i konsultacyjnego w Wydziale Urbanistyki i Architektury. Zespoły analizowały dokumenty planistyczne, podręczniki dobrych praktyk, wytyczne konserwatorskie i zwracały uwagę na regulacje funkcjonujące w innych miastach w Europie. Zapisy upubliczniono w listopadzie 2017 r. Każdy mógł się do nich odnieść. Do końca lutego 2019 roku wpłynęło aż 227 uwag. Część z nich trafiła do ostatecznego projektu uchwały.

W projekcie uchwały podzielono Poznań na cztery obszary. Pierwszy to obszar staromiejski. Obejmuje on Stary Rynek i okolice, Chwaliszewo i Śródkę. Drugi to obszar centrum i dzielnic historycznych. Kolejne strefy to obszar przyrodniczy wrysowany w klinowo-pierścieniowy system zieleni oraz obszar zurbanizowany, który obejmuje osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe.

Największe nośniki reklamowe, czyli billboardy o maksymalnym rozmiarze 18 m kw. będą mogły być stawiane tylko w obszarze zurbanizowanym i na skrajach obszaru obejmującego centrum i historyczne dzielnice – przy drogach głównych. Słupy ogłoszeniowo-reklamowe oraz tzw. citylighty będą dopuszczone we wszystkich obszarach, ale w obszarze staromiejskim z ograniczeniami.

Niemal całkowicie zakazane zostały za to wielkoformatowe banery. Mogą się pojawić tylko na rusztowaniach w czasie prowadzonego remontu elewacji. Dopuszczalne nadal będą murale reklamowe na ścianach szczytowych budynków – z ograniczeniem ich wielkości w zależności od strefy.

W 2019 roku inspektorzy skontrolowali w Poznaniu 164 nośniki reklam. Wśród nich zdecydowaną większość stanowiły wolnostojące, świetlne lub podświetlane tablice zamontowane na żelbetowych słupach. Konsekwencją tych kontroli było wszczęcie 164 postępowań. Część z nich jeszcze trwa, ale już udało się usunąć 36 samowolnych nośników reklamowych. W jednym przypadku, z powodu braku reakcji inwestora na zalecenie dokonania rozbiórki nośnika, urzędnicy wydali decyzję nakazującą jego usunięcie.


Aktualnie w inspektoracie prowadzonych jest około 100 postępowań, dotyczących legalności nośników. Wiele z nich, z całą pewnością, zakończy się nakazem rozbiórki. Wynika z tego, że także w 2020 roku z przestrzeni Poznania usuniętych zostanie kilkadziesiąt kolejnych reklamowych samowoli – mówi Paweł Łukaszewski, szef Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania.

Trzymamy kciuki!

źródło: UM Poznań