Studenci Politechniki Warszawskiej zyskali nowy gmach. Do nowej przestrzeni wprowadził się Wydział Transportu. Nowa Kreślarnia pomieści powierzchnie dydaktyczne.

Budynek powstał u zbiegu ulic Noakowskiego i Koszykowej w Warszawie. Jego budowa rozpoczęła się w lutym 2014 r.

W ramach zadania rozbudowaliśmy istniejący obiekt o budynek Nowej Kreślarni. Projekt objął budowę m.in. auli na 168 osób, 10 pomieszczeń laboratoryjnych i 41 pomieszczeń administracyjno-biurowych – mówi Marcin Bargłowski, Kierownik Budowy, Skanska.

Dzięki zastosowaniu przesuwanych ścian zlokalizowana w przyziemiu pracownia komputerowa może dopasować się do różnej liczby studentów. Raz jest salką dla małej liczby osób, a innym razem z powodzeniem będzie pełnić rolę sali dla dużego projektu.

Ciekawy efekt w auli tworzy kolorystyczny kontrast pomiędzy czerwonymi fragmentami podłogi na ciągach komunikacyjnych oraz zabudowaniami szachtów instalacyjnych a białymi i szarymi elementami ścian.

W korytarzach zastosowaliśmy zielone i niebieskie linie świetlne LED, które wprowadzają kolor do jasnych przestrzeni – mówi Kierownik Budowy.

Zastosowanie jasnych kolorów uwypukla dodatkowo szklane elementy znajdujące się w budynku, takie jak windy i balustrady.

Ciekawym elementem architektonicznym budynku jest jasna elewacja. Dominujący materiał stanowi kamień oraz szkło. Zgodnie z projektem do jej wykonania Skanska wykorzystała kamień naturalny.

Jednym z wyzwań podczas realizacji kontraktu był niewątpliwie bardzo ograniczony plac budowy, na którym dodatkowo zlokalizowane były trzy pomniki przyrody. Wykonywanie prac wymagało dobrej organizacji zaplecza budowlanego – komentuje Marcin Bargłowski ze Skanska.

Duża różnica poziomów między istniejącym zabytkowym budynkiem a nowo wykonywanym skrzydłem stanowiła dodatkowe wyzwanie.

Aby wyrównać poziom, wykonaliśmy minowanie fundamentów zabytkowego budynku. Polega to na sukcesywnym wybieraniu gruntu spod istniejących fundamentów i wypełnianiu tego miejsca materiałem konstrukcyjnym – w tym przypadku betonem. W ten sposób posadowienie starego budynku zostało obniżone do poziomu umożliwiającego wykonanie nowego skrzydła – wyjaśnia Kierownik Budowy.

Całkowity koszt inwestycji to blisko 12 mln zł.

fot. materiały prasowe SKANSKA S.A.