KDP

Nowa stacja KDP w Brzezinach. To będzie transportowa rewolucja na trasie Warszawa-Łódź

Brzeziny, dotychczas pozbawione dostępu do transportu kolejowego, zyskają nowoczesną stację Kolei Dużych Prędkości (KDP) w ramach budowy linii kolejowej nr 85, łączącej Warszawę z Łodzią. To element większego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, który rewolucjonizuje transport w Polsce i walczy z wykluczeniem komunikacyjnym mniejszych miejscowości.

Nowa stacja w Brzezinach będzie kluczowym punktem na trasie szybkich pociągów kategorii AeroExpress, obsługujących relację Warszawa–Łódź, oraz RegioExpress, łączących Skierniewice, Łowicz i Łódź. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Brzezin i okolic zyskają dostęp do regionalnych i krajowych połączeń. Czas przejazdu między Warszawą a Łodzią będzie wynosił około 40 minut, czyli podróż będzie dwukrotnie krótsza niż obecnie. Inwestycja poprawi nie tylko możliwości transportowe, ale także atrakcyjność gospodarczą regionu, sprzyjając rozwojowi lokalnego rynku pracy, turystyki i usług.

KDP

Sprawdź

Projektowany dworzec w Brzezinach będzie nowoczesnym obiektem zaprojektowanym z myślą o funkcjonalności i komforcie. Znajdą się w nim przestronne perony dostosowane do obsługi pociągów dużych prędkości, a hala główna, zlokalizowana w północno-wschodniej części budynku, pomieści kasy biletowe, biura ochrony, węzeł higieniczno-sanitarny oraz pomieszczenia administracyjne. Obiekt zostanie wyposażony także w lokal usługowy dostępny zarówno dla podróżnych, jak i pracowników, co dodatkowo zwiększy jego funkcjonalność.

Dworzec wyróżni się nietypowym rozwiązaniem – zielonym dachem, który stanie się przestrzenią rekreacyjną dostępną dla pasażerów. Będzie on połączony z peronami za pomocą schodów terenowych, przejścia podziemnego i windy, co umożliwi wygodne przemieszczanie się między strefą komunikacyjną a wypoczynkową. Dach, zaprojektowany jako dodatkowy element infrastruktury, wpisuje się w nowoczesne podejście do łączenia funkcji transportowych z rekreacyjnymi.

Prace nad projektem stacji trwają. Wydane decyzje środowiskowe z końca 2023 i początku 2024 roku pozwoliły na przejście do przygotowywania szczegółowej dokumentacji projektowej. Obecnie trwa także pozyskiwanie gruntów niezbędnych do budowy linii o parametrach umożliwiających osiąganie prędkości eksploatacyjnej na poziomie 300–320 km/h. Projekt, będący częścią większego planu budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce, zakłada etapową realizację trasy „Y” łączącej Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem. Docelowo cały projekt ma zostać ukończony w 2035 roku.

Odcinek Warszawa–Łódź, będący trzonem inwestycji, jest pierwszym krokiem w realizacji celu „Polska 100 minut”, który zakłada szybkie połączenia między głównymi ośrodkami w kraju. Stacja w Brzezinach stanie się ważnym elementem sieci KDP, integrując region z krajami Europy Środkowej i Zachodniej, a także zapewniając lepsze warunki życia okolicznym mieszkańcom.

Źródło: cpk.pl

Czytaj też: Modernizm | Architektura w Polsce | Ciekawostki | Dworzec kolejowy | whiteMAD na Instagramie