nowa szkoła

Nowa szkoła we Wrocławiu. Prezentujemy jedną z prac konkursowych!

Nowa szkoła zbudowana zostanie we Wrocławiu. Publikowana koncepcja uczestniczyła w konkursie architektonicznym na Zespół Szkolno-Przedszkolny we Wrocławiu. Jego propozycja nie zyskała uznania członków jury, jednak zwracamy na nią uwagę ze względu na podobieństwo do projektu, który wygrał. Okazuje się, że pracującym niezależnie architektom przyświecała podobna idea. Projekt powstał w ramach współpracy Front Architects – architekci Paweł Kobryński, Wojciech Krawczuk, Marcin Sakson, Agata Kotlicka (stud. arch.) z poznańskimi architektami – Filipem Zielińskim, Michałem Hondo i Jakubem Wójtowiczem.

W konkursie zwyciężył projekt przygotowany przez pracownię Zbigniewa Maćkowa. Dwa zespoły architektów doszły do podobnych wniosków bryłowych i funkcjonalnych, posługując się jedynie wytycznymi organizatora. Świadczy to o trafności rozwiązania projektowego i prawidłowym wyborze pierwszej nagrody. Wizualizację koncepcji Zbigniewa Maćkowa publikujemy w galerii zdjęć na końcu artykułu.

Prezentowany projekt zakłada budowę Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, którego zabudowa zbliżona będzie do ulicy Kaparowej, dzięki czemu przestrzenie zielone i rekreacyjne (boiska, bieżnie, place zabaw) znajdą się od strony zachodniej, tuż obok projektowanej zielonej alei przyległej do przyszłej zabudowy mieszkaniowej.

W projekcie zachowano wiele istniejących drzew. Koncepcja zakłada nasadzanie nowych wzdłuż budynku, a szczególnie w zachodniej części działki. Frontowa część stworzyła przestrzeń do organizowania zbiórek i odpoczynku. W koncepcji ten fragment określono mianem  “gościńca”, w którym wydzielono też wiaty i miejsca dla rowerów. Układ brył budynku dopasowany został do optymalnych warunków oświetlenia naturalnego. Dwie środkowe bryły, zwrócone równolegle do kierunków świata, zapewniają równomierne nasłonecznienie dla sal znajdujących się po obu stronach.

Architekci proponują, by wyjść poza zakres obszaru konkursu i przy ulicy Kaparowej stworzyć przestrzeń typu woonerf. Bezpośrednie sąsiedztwo szkoły mogłoby stać się atrakcyjnym miejscem do spędzania wolnego czasu – pomoże w tym uspokojenie ruchu samochodów poprzez strefę “tempo 20”. Na takim użytkowaniu pieszo-jezdnym, deptaku, może także skorzystać przyszła zabudowa mieszkaniowa po stronie wschodniej ulicy.

Edukacyjny budynek podzielony został na kilka części. Poszczególne bryły zostały “rozrzucone” na działce i połączone ze sobą. Takie usadowienie brył odzwierciedla awans, promocję i rozwój dziecka. Od przedszkola, aż po koniec nauki w szkole podstawowej. W sumie projektowany kompleks składa się z czterech modułów.

Pierwszy, przy placu wejściowym od północy, przeznaczony jest na sale gimnastyczne wraz z szatniami. Pozostałe rozciągają się wzdłuż ulicy Kaparowej, od strony wschodniej. Każdy z nich zorganizowany jest na podobnej zasadzie: wewnętrzną agorę-hol (budynek główny wejściowy) lub zielone atrium (pozostałe moduły) otaczają sale lekcyjne, pomieszczenia towarzyszące i sanitariaty.

nowa szkoła


Trzykondygnacyjny moduł główny-wejściowy (klasy 4-8) w parterze zapewnia stosowną, wielofunkcyjną przestrzeń (z ruchomym audytorium), z której w łatwy i widoczny sposób poprzez szerokie przegrody szklane można przedostać się na szkolny, zielony dziedziniec z pełnym programem sportowym i rekreacyjnym.

Moduł przylegający (klasy 1-3) w parterze mieści przede wszystkim świetlice z widokami na wspomniany dziedziniec o ogrodowym charakterze, oraz stołówkę skierowaną na boczny plac wejściowy od strony wschodniej (pozytywny efekt ,,ożywienia” przyległej ulicy). Pośrodku atrium z urządzeniami do zabaw dla młodszych uczniów, w tym zjeżdżalnia , z której podczas przerw dla ,,maluchów” można szybko zjechać z 1 kondygnacji na parter.

Ostatnim modułem jest opisywane jednokondygnacyjne przedszkole, połączone przejściem administracyjnym z całym kompleksem. Do niego prowadzi oddzielone wejście od strony ulicy Kaparowej. Sale dla dzieci są rozplanowane optymalnie pod względem nasłonecznienia i każda z nich ma bezpośredni dostęp do przedszkolnego wydzielonego ogródka z placem zabaw.

Czytaj też: Edukacja | Szkoła | Wrocław | whiteMAD na Instagramie

Niżej koncepcja, która zwyciężyła w konkursie. Przygotował ją zespół: Zbigniew Maćków, Juliusza Erdman, Justyna Juszczak, Anna Okoń, Laura Paluch, Magdalena Pierucka, Przemysław Skwarek, Sara Zapotoczna.

źródło: www.favoffice.pl