Warszawa kontynuuje rozwój infrastruktury rowerowej. Miasto ogłosiło właśnie przetarg na budowę nowej drogi dla jednośladów biegnącej wzdłuż al. „Solidarności” oraz ul. Leszno. Nowa trasa rowerowa o długości ponad kilometra połączy istniejące już ścieżki przy al. Jana Pawła II i ul. Okopowej, tworząc spójny korytarz rowerowy. Zainteresowani wykonawcy mogą składać oferty do 7 marca.
W ramach inwestycji powstanie asfaltowa ścieżka rowerowa o szerokości 2,5 metra (3 metry na przejazdach). Trasa zostanie poprowadzona przez jezdnię serwisową w pobliżu budynku o numerze 84, która również zostanie wyremontowana. Dzięki temu rowerzyści zyskają komfortowy dojazd z Bemowa w kierunku al. Jana Pawła II, poruszając się wzdłuż ul. Górczewskiej, Leszno i al. „Solidarności”. Nowa infrastruktura umożliwi również wygodny dojazd do Urzędu Dzielnicy Wola oraz pobliskiej stacji Warszawskiego Roweru Publicznego – Veturilo. Projekt zakłada budowę przejazdów rowerowych i łączników przy skrzyżowaniu z ul. Żelazną, co usprawni ruch we wszystkich kierunkach. Dodatkowo, przejście dla pieszych oraz przejazd rowerowy w rejonie skweru kard. Wyszyńskiego zostaną wyniesione, co znacząco poprawi bezpieczeństwo użytkowników. W ramach inwestycji powstanie też 25 nowych stojaków rowerowych.
Metamorfoza czeka także północną jezdnię al. „Solidarności” w kierunku Bemowa. Liczba pasów ruchu zmniejszy się z trzech do dwóch, a miejsca parkingowe zostaną przeniesione z chodników na dotychczasowy trzeci pas. Z kolei na jednokierunkowym odcinku ul. Leszno ruch samochodowy zostanie skierowany na powierzchnię wyłączoną dotychczas z użytkowania, natomiast ścieżka rowerowa powstanie na obecnym pasie jezdni. Taki układ pozwoli na zachowanie zieleni, w tym cennych drzew. Dodatkowo planowane jest przeniesienie przystanków tramwajowych i autobusowych przy al. „Solidarności” na zachodnią stronę skrzyżowania z ul. Żelazną, co skróci dystans do pokonania dla pasażerów komunikacji miejskiej.
Warszawa konsekwentnie stawia na ekologię – w ramach tej inwestycji nasadzonych zostanie aż 59 drzew, w tym wiązy, olsze, wiśnie i kasztanowce. Powierzchnia krzewów i bylin wyniesie blisko 14 tys. m kw., a wśród roślin znajdą się m.in. trzmieliny, róże, astry, szałwie i tulipany. Nowa trasa to dopiero początek. Docelowo ścieżka rowerowa wzdłuż al. „Solidarności” zostanie wydłużona na wschód aż do pl. Bankowego, zmodernizowane zostaną także skrzyżowania z al. Jana Pawła II i ul. Andersa. Ponadto miasto przygotowuje się do budowy drogi rowerowej po wschodniej stronie al. Jana Pawła II od Ronda ONZ do al. „Solidarności” – również z unijnym wsparciem finansowym.
Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał osiem miesięcy od momentu podpisania umowy. Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027”.
Nowa trasa rowerowa – przed i po budowie
Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie
Czytaj też: Warszawa | Komunikacja miejska | Miasto | Architektura w Polsce | whiteMAD na Instagramie