trasa rowerowa

Nowa trasa rowerowa wzdłuż al. „Solidarności”. Miasto ogłosiło przetarg

Warszawa kontynuuje rozwój infrastruktury rowerowej. Miasto ogłosiło właśnie przetarg na budowę nowej drogi dla jednośladów biegnącej wzdłuż al. „Solidarności” oraz ul. Leszno. Nowa trasa rowerowa o długości ponad kilometra połączy istniejące już ścieżki przy al. Jana Pawła II i ul. Okopowej, tworząc spójny korytarz rowerowy. Zainteresowani wykonawcy mogą składać oferty do 7 marca.

W ramach inwestycji powstanie asfaltowa ścieżka rowerowa o szerokości 2,5 metra (3 metry na przejazdach). Trasa zostanie poprowadzona przez jezdnię serwisową w pobliżu budynku o numerze 84, która również zostanie wyremontowana. Dzięki temu rowerzyści zyskają komfortowy dojazd z Bemowa w kierunku al. Jana Pawła II, poruszając się wzdłuż ul. Górczewskiej, Leszno i al. „Solidarności”. Nowa infrastruktura umożliwi również wygodny dojazd do Urzędu Dzielnicy Wola oraz pobliskiej stacji Warszawskiego Roweru Publicznego – Veturilo. Projekt zakłada budowę przejazdów rowerowych i łączników przy skrzyżowaniu z ul. Żelazną, co usprawni ruch we wszystkich kierunkach. Dodatkowo, przejście dla pieszych oraz przejazd rowerowy w rejonie skweru kard. Wyszyńskiego zostaną wyniesione, co znacząco poprawi bezpieczeństwo użytkowników. W ramach inwestycji powstanie też 25 nowych stojaków rowerowych.

trasa rowerowa

 

Metamorfoza czeka także północną jezdnię al. „Solidarności” w kierunku Bemowa. Liczba pasów ruchu zmniejszy się z trzech do dwóch, a miejsca parkingowe zostaną przeniesione z chodników na dotychczasowy trzeci pas. Z kolei na jednokierunkowym odcinku ul. Leszno ruch samochodowy zostanie skierowany na powierzchnię wyłączoną dotychczas z użytkowania, natomiast ścieżka rowerowa powstanie na obecnym pasie jezdni. Taki układ pozwoli na zachowanie zieleni, w tym cennych drzew. Dodatkowo planowane jest przeniesienie przystanków tramwajowych i autobusowych przy al. „Solidarności” na zachodnią stronę skrzyżowania z ul. Żelazną, co skróci dystans do pokonania dla pasażerów komunikacji miejskiej.

Warszawa konsekwentnie stawia na ekologię – w ramach tej inwestycji nasadzonych zostanie aż 59 drzew, w tym wiązy, olsze, wiśnie i kasztanowce. Powierzchnia krzewów i bylin wyniesie blisko 14 tys. m kw., a wśród roślin znajdą się m.in. trzmieliny, róże, astry, szałwie i tulipany. Nowa trasa to dopiero początek. Docelowo ścieżka rowerowa wzdłuż al. „Solidarności” zostanie wydłużona na wschód aż do pl. Bankowego, zmodernizowane zostaną także skrzyżowania z al. Jana Pawła II i ul. Andersa. Ponadto miasto przygotowuje się do budowy drogi rowerowej po wschodniej stronie al. Jana Pawła II od Ronda ONZ do al. „Solidarności” – również z unijnym wsparciem finansowym.

Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał osiem miesięcy od momentu podpisania umowy. Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027”.

Nowa trasa rowerowa – przed i po budowie

Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Czytaj też: Warszawa | Komunikacja miejska | Miasto | Architektura w Polsce | whiteMAD na Instagramie