fot. whiteMAD

Nowa Warszawa Zachodnia jak terminal lotniska. Kończą budowę

Firma Budimex poinformowała o realizacji prac na stacji Warszawa Zachodnia. Podczas trwającej kilka lat przebudowy obiekt był cały czas otwarty dla podróżnych, którzy mogli korzystać z wydzielonych stref. Wkrótce dworzec ma zacząć działać w całej okazałości. Autorem projektu architektonicznego stacji Warszawa Zachodnia jest pracownia DWAA Architekci.

Formalnie modernizacja kolejowej części stacji Warszawa Zachodnia trwała do końca grudnia 2024 r. Podróżni będą mogli skorzystać z nowego przejścia podziemnego po wybudowaniu części obiektu realizowanego przez Tramwaje Warszawskie. Inwestycja ma ułatwić pasażerom dojazd do dworca korzystając z komunikacji miejskiej.

Wszystkie perony dworca Warszawa Zachodnia zostały udostępnione już w czerwcu 2024 r. Do końca grudnia wykonawca kończył prace w części kolejowej przejścia podziemnego, jednak muszą zostać dokończone roboty związane z budową części tramwajowej. Ten etap planowany jest od połowy 2025 r.

Dworzec Zachodni dysponuje teraz ogromnym, szerokim przejściem podziemnym. Przejście umożliwia dostęp do wszystkich 9 peronów, zarówno od strony Woli jak i Ochoty. Pasażerowie mogą pod dachem poruszać się nawet do odległego peronu numer 9. Cała infrastruktura została wyposażona w windy oraz schody ruchome. W przejściu działać będą kasy biletowe, poczekalnie i lokale usługowe.

Do końca 2024 roku planujemy uruchomienie wind łączących wszystkie perony z kładką nad nimi. Na przełomie 2024 i 2025 roku autobusy wrócą na końcowy przystanek przy dworcu na ul. Tunelowej. Pasażerowie będą mogli stamtąd przejść do kładki, która prowadzi do peronów 1-8, lub skorzystać z przejścia podziemnego, które prowadzi na peron 9 – zapowiedział Piotr Wawrzycki, Dyrektor Rejonu, Budimex SA.

Nowy dworzec Warszawa Zachodnia jest największym węzłem komunikacyjnym w Warszawie. Obiekt ma tętnić życiem i umożliwić pasażerom komfortowe czekanie na odjazd pociągów. PLK SA rozpoczęły procedurę związaną z komercjalizacji powierzchni handlowych i usługowych. Dla najemców przygotowano 26 lokali.

fot. whiteMAD

Co ważne, obiekt zyska też nową zieleń.

Oprócz prac przy hali dworca posadziliśmy przy tym projekcie już około 100 drzew i ponad 3,5 tys. krzewów, a na powierzchni 460 m kw. urządzimy trawniki – mówi Patryk Jaworski, kierownik budowy z Budimeksu.

Ważnym elementem jest również wytyczona wzdłuż jezdni droga rowerowa, która ma rozdwajać się, umożliwiając rowerzystom wjazd pochylnią na kładkę nad peronami. W planach jest także rampa zjazdowa od strony Al. Jerozolimskich.

Kładka, którą oddaliśmy kilka lat temu, ma odpowiednią nośność, co pozwala nawet karetkom pogotowia wjeżdżać i zawracać, by nieść pomoc podróżnym. Druga odnoga drogi rowerowej prowadzi bezpośrednio do nowej hali dworcowej, gdzie przewidzieliśmy stojaki na rowery, a w razie większego zainteresowania cyklistów, przygotowaliśmy także rezerwowe miejsce do parkowania jednośladów – informuje Budimex.

Modernizacja Warszawy Zachodniej to jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w kraju. Wszystkie perony są zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” wart jest ok. 2 mld zł netto.

źródło: Budimex

Czytaj też: Warszawa | Dworzec kolejowy | Ciekawostki | Polecane | whiteMAD na Instagramie