Nowe metro w Rijadzie ze stacją projektu Zaha Hadid Architects

Nowe metro w stolicy Arabii Saudyjskiej Rijadzie zostało otwarte w grudniu tego roku. To zupełnie nowe linie, które zbudowane zostały jako autonomiczne. Wizytówką metra jest węzłowa stacja w dzielnicy finansowej króla Abdullaha, która zaprojektowana została przez Zaha Hadid Architects.

Władze Arabii Saudyjskiej chcą pochwalić się nowoczesnym transportem publicznym w stolicy kraju. Zwłaszcza, że w najbliższych latach kraj będzie gospodarzem wielu wydarzeń, takich jak Puchar Azji AFC 2027, World Expo 2030, Igrzyska Azjatyckie 2034 i planowany, ale jeszcze nie potwierdzony Puchar Świata FIFA 2034.

W budowie linii zaangażowane było między innymi konsorcjum firm BACS i Siemens Mobility. Pasażerowie korzystają z nowoczesnych 67 pociągów Siemens Inspiro. To ta sama rodzina pociągów, z których mogą korzystać mieszkańcy Warszawy. W Rijadzie pociągi Inspiro zyskały wygląd zaprojektowany przez agencję Avant Premiere. W odróżnieniu do warszawskiego metra, pociągi w Rijadzie mają zróżnicowany wystrój ze względu na podział wnętrza na trzy klasy: złotą, srebrną i zwykłą. Warszawskie Inspiro są jednak dłuższe – jeden skład ma sześć wagonów, natomiast w Rijadzie pociągi kursują w zestawieniach dwuwagonowych lub czterowagonowych.

Zobacz

Pociągi zostały zaprojektowane z myślą o specyficznych warunkach klimatycznych regionu. Konieczne było wykorzystanie większego i bardziej wydajnego systemu klimatyzacji. Dodatkowo filtry i systemy uszczelniające ograniczają przedostawanie się piasku do klimatyzacji, systemów trakcyjnych, hamulców czy wózków. Metro zostało zoptymalizowane w kwestii zużycia energii.

W sumie metro w Rijadzie ma najdłuższy na świecie system transportu autonomicznego. Sieć rozciąga się na ponad 176 km, obejmuje 6 linii i 85 stacji. Jednego dnia system może przewieźć nawet 3,6 mln pasażerów. Władze stolicy liczą na to, że dzięki atrakcyjnej ofercie transportu zbiorowego, zmniejszy się ruch samochodów.

Funkcję głównego węzła przesiadkowego pełni stacja w dzielnicy finansowej króla Abdullaha zaprojektowana przez Zaha Hadid Architects. Oficjalne otwarcie sieci metra nastąpiło 1 grudnia. Otwarto wtedy linię niebieską, żółtą i fioletową. Linię czerwoną otwarto dwa tygodnie później – 15 grudnia. Stacja węzłowa umożliwia przesiadkę, by dojechać na lotnisko im. Króla Khalida i zapewnia dostęp do lokalnej kolei jednoszynowej KAFD. Stacja ma sześć peronów i cztery poziomy. Łączy się z komunikacją autobusową.

Budynek wyróżnia elewacja, która niczym zewnętrzna powłoka otula obiekt. To swego rodzaju trójwymiarowa kratownica, którą wyróżnia sekwencja przeciwstawnych fal sinusoidalnych. Elementy te rozciągają się na zewnętrzną część i wykonane są z betonu. Geometryczne perforacje fasady mają symbolizować generowane przez pustynne wiatry wzory na piasku, co stanowi odwołanie do natury. Architekci przyznają, że projekt był ciągle optymalizowany, aby zwiększyć wydajność konstrukcyjną i środowiskową.

Nowa stacja ma zapewniać komfort przy minimalnym zapotrzebowaniu na energię. System chłodzenia zasilany energią odnawialną automatycznie dostosowuje się do zewnętrznej temperatury w ciągu dnia. Chłód zatrzymują przesuwne panele drzwiowe na każdym peronie, które otwierają się tylko podczas postoju pociągu.

projekt: Zaha Hadid Architects

zdjęcia: Hufton Crow (Zaha Hadid Architects)

Zobacz też: Komunikacja miejska | Arabia Saudyjska  | Zaha Hadid | whiteMAD na Instagramie

BESTSELLERY W NASZYM SKLEPIE

przesuń i zobacz więcej