Nowe stacje metra w Warszawie. Wkrótce otwarcie

Dobiegły końca prace budowlane przy drugiej linii metra. Nowe stacje, z których będą wkrótce mogli korzystać pasażerowie to: Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Ich estetyka nawiązuje do wystroju wcześniejszych stacji położonych w tej części Warszawy.

Obecnie w tunelach odbywają się jazdy testowe. Miasto czeka na wydanie pozwoleń na użytkowanie.

Otwarcie kolejnego odcinka drugiej linii metra jest już niebawem. Mieszkańcy Bródna i okolic dojadą do centrum Warszawy w niecałe 20 minut. To ogromna zmiana, wręcz cywilizacyjna, która uatrakcyjni tę część miasta. Do otwarcia brakuje nam jeszcze pozwoleń na użytkowanie. Jeśli nie będzie opóźnień, to otwarcie odcinka bródnowskiego odbędzie się jeszcze we wrześniu – mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

24 sierpnia wykonawca – firma Gülermak – złożył zawiadomienie o zakończeniu budowy. Wszystkie trzy stacje – C19 Zacisze, C20 Kondratowicza i C21 Bródno uzyskały pozytywne opinie od sanepidu i straży pożarnej. Teraz w tunelach odbywają się przejazdy techniczne pociągów, dzięki którym maszyniści zapoznają się z trasą. Sprawdzane jest też działanie systemów. Z nowymi stanowiskami pracy oraz obiektami zaznajamiają się dyżurni stacji.

Swoje prace na nowym odcinku linii M2 rozpoczęła komisja odbioru końcowego Metra Warszawskiego. Ostatnim akcentem będzie wydanie przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego pozwoleń na użytkowanie. Te otworzą drogę do uruchomienia odcinka na Bródnie i udostępnienia go pasażerom. Gdzie są nowe stacje? Pasażerowie będą mogli korzystać z trzech nowych stacji:

C19 Zacisze – zlokalizowana pod ul. Figara przy skrzyżowaniu z ulicami Codzienną, Rolanda i Spójni (długa na 176 metrów);
C20 Kondratowicza – zlokalizowana pod ul. Kondratowicza między skrzyżowaniami z ul. Malborską i 20 Dywizji Piechoty PW a ul. Św. Wincentego (długa na 314 m);
C21 Bródno – zlokalizowana w ul. Kondratowicza pomiędzy skrzyżowaniami ulic Bazyliańską/Rembielińską i Łabiszyńską (długa na 697,5 m – wraz z komorami rozjazdów i torów odstawczych).
Długość odcinka wschodnio-północnego to 3,9 kilometra, a jego tuneli to blisko 5,8 km. Na szlaku powstały również trzy wentylatornie.


Na nowych stacjach po raz pierwszy zastosowano system wspomagania słuchu. Zainstalowane zostały pętle indukcyjne, czyli urządzenia, które łączą się bezpośrednio z aparatami słuchowymi. Komunikaty nadawane na stacjach (w głośnikach) będą równolegle wzmacniane w aparatach. Dzięki temu osoby używające tego typu urządzeń nie będą narażone na szumy, zakłócenia i echa.

Na trzech najnowszych stacjach, oprócz schodów ruchomych, nie zabraknie wind. Pomogą one m.in. osobom z wózkami czy z niepełnosprawnościami dostać się na perony, antresole i poziomy przejść podziemnych. Na posadzkach wytyczono linie prowadzące, które ułatwiają poruszanie się osobom niewidomym lub słabowidzącym. Z kolei przy krawędziach peronów zainstalowano tzw. guzki. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowane są także toalety. Jest tu też miejsce na przewijaki.

Udogodnieniem dla pasażerów będą także ruchome chodniki – znane np. z lotnisk. Zainstalowano je w jednym z najdłuższych korytarzy podziemnej kolei – na stacji C20 Kondratowicza, pod ulicą św. Wincentego. To rozwiązanie jest szczególnie istotne z uwagi na bliskość szpitala i pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się.

Charakterystycznym elementem stacji będą ściany znajdujące się za torami. Składają się z aluminiowych paneli, na których metodą sitodruku nałożone zostały grafiki wybitnego polskiego artysty – Piotra Młodożeńca. Przedstawiają najbliższe otoczenie danej stacji, czyli na przykład bloki, skrzyżowanie czy drzewa. Każda ze stacji posiada swoją barwę przewodnią: dla C20 Kondratowicza to kolory żółty, pomarańczowy czy czerwony, dla C21 Bródno – fiolet i granat, a dla C19 Zacisze – zieleń.

Na początku lata pisaliśmy o otwarciu stacji Ulrychów i Bemowo. Nasz artykuł na ten temat jest TUTAJ.

Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gülermak, otrzyma za zrealizowanie inwestycji 1 397 895 000 zł. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

fot. Metro Warszawskie, źródło: UM Warszawa

Czytaj też: Warszawa | Komunikacja miejska | KolejwhiteMAD na Instagramie