Nowe stoiska kwiaciarek w Krakowie. To minimalistyczne konstrukcje

Stoiska kwiaciarek są jednym z symboli Rynku Głównego w Krakowie. Teraz tamtejsze kwiaciarki mogą testować nowe punkty handlu. Stoiska zaprojektowali projektanci z pracowni LATALAdesign. Co ważne, projekt powstał z uszanowaniem przepisów uchwały krajobrazowej.

Stoiska kwiaciarek znajdują się w obecnym miejscu przy Bazylice Mariackiej co najmniej od przełomu XIX i XX w. Rynek Główny był wówczas wielkim targowiskiem, na którym stopniowo kształtowała się rejonizacja handlu. Część wschodnią, od kościoła św. Wojciecha do pomnika Adama Mickiewicza zajęli wówczas sprzedawcy warzyw i owoców, a teren położony na północ od pomnika stał się strefą kwiaciarek – i jest nią do dziś.

Nie każdy wie, że stoiska kwiaciarek to formalnie najmniejszy spośród 15 miejskich placów targowych Krakowa. Targowisko „Kwiaciarki krakowskie” to jeden z symboli stolicy Małopolski i ważny element niematerialnego dziedzictwa miasta. Kwiaciarki z Rynku witają pięknymi bukietami najważniejsze osobistości odwiedzające Kraków, co roku tradycyjnie składają też kwiaty pod pomnikiem Adama Mickiewicza, nazywanym przez nie z czułością „Adasiem”.

W wyniku otwartego zapytania ofertowego przeprowadzonego wiosną przez Urząd Miasta Krakowa i Krakowskie Forum Kultury – instytucję koordynującą proces – powstał projekt i prototyp nowego stoiska dla krakowskich kwiaciarek. Prace nad projektem zaangażowały różne strony i obejmowały stały dialog z docelowymi użytkownikami.

Głównym założeniem projektu stoiska handlu kwiatami na krakowskim Rynku Głównym była mobilność stoiska. W zależności od potrzeb pawilon kwiatowy można przetoczyć za pomocą wózka widłowego w dowolne miejsce Parku Kulturowego Stare Miasto. Ze względu na specyficzną lokalizację płyty Rynku, która w tym miejscu jest jednocześnie dachem Muzeum Krakowa, założeniami projektu były również ograniczone gabaryty i waga obiektu. Istotnymi problemami projektowymi była osłona przed warunkami atmosferycznymi, czas rozkładania stoiska oraz ekspozycja towaru i jego obsługa. Stoisko otwiera się z dwóch przylegających stron za pomocą podwójnych skrzydeł. Takie rozwiązanie pozwala powiększyć przestrzeń użytkową i daje możliwość zacienienia roślin, a dodatkowo stanowi ochronę przed wiatrem. Połączanie 3 warstw elewacji: drewnianych lameli, szkła i regulowanych rolet wprowadza możliwość regulacji dopływu światła i dostosowywanie przezierności do zmiennych warunków atmosferycznych.


Projekt wykonany został w charakterystycznym stylu studia LATALAdesign, którego istotę stanowi kompozycja geometrii i jej zrytmizowanie. Inspiracją do projektu stoiska dla kwiatów jest kielich otwartego liścia. Fasadę pawilonu kwiatowego stanowią zrytmizowane drewniane lamele z motywem roślinnym, zakończone charakterystyczną, zgeometryzowaną koroną.

Pawilon kwiatowy zaproponowany dla krakowskich kwiaciarek kontynuuje styl architektoniczny wypracowany 100 lat temu przez czołowych twórców Warsztatów Krakowskich. Rytmiczny i łamany detal w architekturze jest przykładem idei „organizacji rytmicznej” tj. dominujących form dekoracyjnych i kompozycyjnych, którymi głównymi składowymi były trójkąty i romby. Dobrym przykładem takiego myślenia w projektowaniu jest Polski pawilon z Paryża wykonany na Międzynarodową Wystawię Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa w 1925, autorstwa Józefa Czajkowskiego oraz kawiarnia ze scenką przy Esplanadzie Inwalidów w wykonaniu Karola Stryjeńskiego. Inspiracją w pracy nad formą pawilonu były również motywy roślinne w inetrpretacji Stanisława Wyspiańskiego, m.in. studium roślin z Zielnika którego późniejsze zgeometryzowane motywy roślinne posłużyły jako szkice do projektów witraży krakowskich kościołów.

źródło: LATALA design, UM Kraków

Czytaj też: Kraków | Ciekawostki | Drewno | Detal | Sklep | whiteMAD na Instagramie