Nowy Ratusz w Łodzi byłby jednym z najwyższych budynków w mieście. Koncepcja biura architektonicznego KXM wprawdzie nie zwyciężyła konkursu, ale jest jedną z ciekawszych, które nadesłano organizatorom.

Wczoraj informowaliśmy o wynikach konkursu na projekt koncepcyjny Nowego Ratusza w Łodzi. Zwyciężyła koncepcja przygotowana przez zespół w składzie: Michał Karpiński, Łukasz Chodorowski, Piotr Cegielski i Michał Piech. Ich propozycję możecie zobaczyć klikając TUTAJ.

Przedstawiany tu projekt biura KXM opiera się na wykorzystaniu różnicy poziomów między płytą nowego rynku a ulicą Krzysztofa Kieślowskiego. Zostały one płynnie połączone poprzez uformowaną w podstawie obiektu podwójną falę w formie schodów miejskich. Schody umożliwiają swobodny przepływ ludzi z poziomu stacji kolejowej do Ratusza i części biurowej. Forma miejskich schodów uformowana w łagodne kształty zachęca ludzi do korzystania z przestrzeni publicznej i wyznacza strefy ogólnodostępne.

Inspiracją dla organicznych form jest sztuka artystów Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego, z którymi miejsce jest nierozłącznie związane. Cegła jako materiał elewacyjny bazy budynku to nawiązanie do industrialnej historii łódzkich fabryk, które stały główną siłą napędową rozwoju miasta.

Bezpośrednia obsługa mieszkańców została zorganizowana w przestrzeni parteru oraz wewnętrznej antresoli. Przyziemie budynku otrzymuje dzięki temu wyższą rangę i większą wysokość od strony Nowego Rynku. Stanowiska front office podzielono w taki sposób, aby uniknąć koncentracji dużej liczby ludzi w jednym miejscu. Jest to bardzo istotny aspekt biorąc pod uwagę sytuację pandemii. Organiczna wstęga stanowisk administracyjnych pozwala w efektywny sposób ulokować wymaganą powierzchnię biurową oraz wyraźnie wydzielić strefę publiczną poczekalni od zaplecza i części socjalnej urzędników. Wejścia dla pracowników oraz gości zostały rozdzielone tak, aby uniemożliwić krzyżowanie się wzajemnie stref. Główne wejście dla mieszkańców zlokalizowano od strony Rynku, dzięki czemu jest najbardziej reprezentatywne i wyeksponowane. W bezpośrednim sąsiedztwie wejścia znajduje się lada informacyjna oraz trzon komunikacyjny z dostępem do wszystkich Wydziałów Urzędu. Wejście dla pracowników zlokalizowano od strony ul. Hasa.

Nowy Ratusz w Łodzi ma tak zaprojektowane kondygnacje, aby zapewnić naturalne doświetlenie oraz wizualny kontakt z otoczeniem wszystkich pomieszczeń biurowych w budynku.

Wieża biurowca stanowi dominantę wysokościową założenia. Oddzielny trzon komunikacyjny, lobby oraz pom. pomocnicze gwarantują niezależność od budynku Urzędu. Wielkość kondygnacji wynika z kalkulacji opłacalności inwestycji oraz stosunku potencjalnej przestrzeni pod wynajem. Eksponowane narożniki zarezerwowano na gabinety kadry kierowniczej, natomiast przestrzeń styku z budynkiem Urzędu do 9. kondygnacji wykorzystano na salę narad oraz pomieszczenia socjalne.

Nowy Ratusz w Łodzi

Nowy rynek to przestrzeń multifunkcjonalna i otwarta dla ludzi. Stanowi przedplac dla budynku Urzędu i staje się płaszczyzną wydarzeń kulturalnych. W projekcie zagospodarowania terenu uwzględniono oś urbanistyczną ulicy Targowej oraz połączenie z projektowanym Woonerfem wytyczonym pod nowym Soho. Spójna z bazą budynku paleta materiałów pozwala uzyskać wrażenie, że elewacja Ratusza nie jest granicą placu. Przestrzeń przechodzi do holu głównego i znajduje połączenie z ul. Krzysztofa Kieślowskiego dzięki płynnym, punktowym obniżeniu w postaci urbanistycznych schodów. Zieleń oraz elementy małej architektury nie są na stałe związane z gruntem zapewniając swobodę w aranżacji placu, organizacji różnego rodzaju eventów, a także tworzeniu czasowych instalacji artystycznych.

Projektując budynek architekci sięgnęli po technologie wpływające na zmniejszenie zapotrzebowania energetycznego budynku. Obiekt pokryto zielonym dachem ekstensywnym, co pozwoli zredukować zjawisko przegrzewania. Przewidziano system retencji wody deszczowej z dachów, która będzie magazynowana i wykorzystywana do nawadniania roślinności i spłukiwania toalet. Projektowana fasada składa się z prefabrykowanych paneli ze zintegrowanym systemem przeciwsłonecznym. Do ogrzewania budynku wykorzystana będzie głębinowa pompa ciepła. Planowane są również takie systemy jak wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła oraz panele fotowoltaiczne. Duży nacisk położony został na infrastrukturę rowerową: ścieżki, parking z zapleczem sanitarnym na poziomie -1, rampa, co zachęci do aktywności fizycznej.

Czytaj też: Łódź | Architektura | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie

źródło: KXM