Ogromny żagiel do statków handlowych pozwoli oszczędzać paliwo

Żagiel do statków handlowych testuje firma należąca do koncernu Airbus. Zautomatyzowana konstrukcja ma wspomagać statki na rejsach transatlantyckich i przyczynić się do redukcji zużycia paliwa.

Gigantyczny żagiel zaprojektowała firma Airseas, która założona została w 2015 roku. Ich głównym celem było zaprojektowanie “latawca”, którego wytrzymała konstrukcja będzie mogła wspierać duże statki handlowe. Dziś firma jest bliska osiągnięcia tego celu.

Prototypowy żagiel Seawing ma unosić się 300 metrów nad powierzchnią wody. Na tej wysokości występują stabilne i silne wiatry, dzięki którym żagiel mógłby wspomagać napęd jednostek i zmniejszyć zużycie paliwa. Ile można zaoszczędzić? Inżynierowie zapewniają, że żagiel pozwoli zaoszczędzić około 20 procent paliwa. Nie jest to duża cyfra, jednak warto pamiętać że to dopiero wstępna wersja urządzenia. Dodatkowym atutem jest mniejsza o 20 procent emisja dwutlenku węgla do atmosfery.

Firma przeprowadziła już pierwsze testy. Urządzenie podłączono do statku Ro-Ro Ville de Bordeaux. Jednostkę wyczarterowała firma Airbus, a sam kurs statku obsługiwała firma Louis Dreyfus, która specjalizuje się w transporcie urządzeń branży lotniczej. Żagiel Seawing montowano 12 godzin. Zestaw składa się z latawca wykonanego z tworzyw wykorzystywanych przez NASA i SpaceX podczas lądowań oraz sprzęt do jego obsługi. Kiedy statek dotarł do wód międzynarodowych, żagiel uruchamia się automatycznie za pomocą jednego przycisku.


Cały proces jest zautomatyzowany. Komputer analizuje działanie latawca, analizuje parametry, takie jak warunki pogodowe i prędkość wiatru, aby zmaksymalizować wydajność latawca i znaleźć najlepszą możliwą trasę.

Inżynierowie przyznają, że Seawing wprawdzie nie zastąpi silnika, ale ma korzystny wpływ na ograniczenie zużycia paliwa. Gdyby kontenerowce zwolniły o 3 węzły, mogłyby spalić około 33 proc. mniej paliwa. Żagiel Seawing ma zmniejszyć intensywność działania śmigła statku. Gdyby takie urządzenie pojawiło się na 15 procentach światowej floty statków handlowych, mogłyby ograniczyć emisję CO2 o 40 milionów ton.

Czytaj też: Ciekawostki | Ekologia | Technologia | Wydarzenia  | whiteMAD na Instagramie

źródło: Airseas